میتواند با همان کیفیت و زمانی بسیار کمتر جریان یافته و همچنان در صدر روشهای پرداخت ثمن به شیوه الکترونیک در بعد بینالمللی قراردادهی الکترونیکی واقع شود. هرچند این روش نیز دارای معایبی است که به شکل اصلی حقوقی و جاماندن قواعد از فناوری اطلاعات و ارتباطات برمیگردد.
گفتار پنجم: انواع الگوهای قرارداد در تجارت الکترونیک
از آنجا که در قراردادهای الکترونیک طیف های گوناگونی از اشخاص جامعه نسبت به دادوستد با یکدیگر اقدام میکنند لذا بر اساس طرفهای قرارداد در مبادلات الکترونیکی الگوهای متفاوتی از اجرای قرارداد در تجارت الکترونیکی وجود دارد. البته هنوز تعریف کاملاً جامعی از این الگوها وجود ندارد. در عین حال الگوهایی که میتوان در اکثر وب سایتهای تجاری از آنها نام برد به همراه یک مثال مشهور از هر الگو در ذیل پرداخته شده است.
بند اول: قرارداد بین بنگاه و بنگاه
قسمت عمدهای از قراردادهای الکترونیکی، قراردادهای بیعی است که در واقع با قصد مصرف انجام نمیگیرد بلکه تولیدکنندگان کالاهای واسطهای را از تولیدکنندگان دیگر خریداری میکنند. برای خرید بهتر این شرکتها نیاز به اطلاعات دقیقی در مورد جزییات کالا، فعالیتهای ارتقایی، قیمتهای دقیق، خدمات پس از فروش و دیگر ویژگیهای یک محصول دارند تا با مقایسه آنها بهترین تصمیم را برای خرید محصولات بگیرند. به دلیل حجم زیاد خرید و تاثیر مستقیم آن در بهای تمام شده کالا استفاده از قراردادهای الکترونیکی اثر عمدهای روی قدرت رقابتی شرکتها میگذارد. اهمیت این روش هنگامی مشخص میگردد که بدانیم نزدیک به 4/3 حجم پولی تجارت الکترونیکی در این بخش صورت میگیرد.
به طور خلاصه با استفاده از B2B طرفین معامله علاوه بر کاهش هزینهها و بهبود کیفیت، سرعت تولید را افزایش میدهند.
برای مثال با برقراری ارتباط شبکهای بین تولیدکنندگان قطعات خودرو و سازندگان خودرو، زمان تحویل خودروهای سفارش یافته، کاهش یافته از طرف دیگر با استفاده از شبکه اینترنت تحولات عمدهای در مراحل تحویل خودرو، کیفیت و هزیننه را میتوانیم شاهد باشیم. ارتباط بین خودروسازان و قطعه سازان برای سفارش و تغییر قطعه و اندازههای لوازم یدکی به روش سنتی با کاغذ و نامه حداقل بین یک تا دو ماه زمان لازم داشته ولی با روشهای جدید اینترنتی، زمان این کار به حداقل زمان ممکن (کمتر از یک هفته) تقلیل یافته است.

همچنین در این روش خودروسازان با کنترل شاخصهای کیفیت قطعات خودرو به سرعت میتوانند تعداد و موارد قطعات معیوب را سریعاً به خودروسازان اطلاع دهند.
بند دوم: قرارداد بین بنگاه و مصرف کننده
استفاده از این نوع قرارداد الکترونیکی بسیار مرسوم گردیده است. در این نوع قراردادها شرکتها سعی در فروش محصولات خود به مصرف کنندگان نهایی از روشهای جدید اینترنتی مینمایند. البته مهمترین مسئله در این روش اعتماد خریداران و پرداخت بهای کالاها به صورت الکترونیکی میباشد. به طور معمول کالاهایی از طریق اینترنت خریداری میشوند که نیاز به جزییات زیاد یا مشاهده فیزیکی ندارند. در حال حاضر 10 گروه اول فروش کالاها و خدماتی که از طریق اینترنت و بر اساس B2C انجام میپذیرد عبارتند از: سخت افزار کامپیوتر، امور مسافرت، جهانگردی، کتاب، موسیقی، ارسال هدیه، گل، مواد غذایی و نوشیدنی، جواهرات و کالاهای ورزشی و الکترونیکی که برخی از آنها نیز در فهرست کالاهای صادراتی کشورمان قرار دارند.
بند سوم: قراردادهای بین دو مصرف کننده
اینگونه قراردادها غالباً بین مصرف کنندهها منعقد میشود. افرادی که کالایی را خریداری میکنند ولی پس از مدتی، دیگر از آن استفاده نمیکنند و یا میخواهند آن را با یک مدل جدیدتر عوض کنند. از طرف دیگر افرادی هستند که دارای بضاعت مالی کافی برای خرید کالاهای نو و گران قیمت نمیباشند، لذا به دلیل قیمت پایین وسایل دست دوم مایل به خرید آنها میباشند، اما معمولاً پیدا کردن فروشنده یا خریدار در اینگونه موارد بسیار سخت است. بانکهای اطلاعاتی ایجاد شده در اینترنت این ارتباط بین مصرف کنندگان را بوجود میآورند. انواع مزایده و مناقصه کالاها از طریق اینترنت نیز در این حوزه از قراردادها قرار میگیرند و با توجه به استقبال عمومی، آینده روشنی برای اینگونه موارد از قراردادها پیش بینی میشود.
بند چهارم: قراردادهای بین مصرف کننده و بنگاه
یکی از مدرنترین انواع قرارداد در جهت رفاه حال مشتری است،اگرچه این روش گسترش زیادی نیافته و تعداد کمتری از سایتها از آن استفاده میکنند، ولی قدرت انتخاب مشتری و این حقیقت که مشتریان در این روش شروع کننده ارتباط تجاری هستند، باعث توجه ویژه آنان به این روش شده است. برای مثال، یک مشتری جهت تهیه بلیط یک تور هوایی، به یک سایت C2B مراجعه میکند و فرمی را که شامل تمام ویژگیهای درخواست خود است، تکمیل میکند. این ویژگیها میتواند شامل سقف قیمت، زمان، مکان، خدمات جانبی و غیره باشد. پس از تکمیل این فرم موتور جستجوی این سایت تمام آژانسهای هواپیمایی و تورها را برای یافتن موارد مطابق با درخواست مشتری جستجو کرده و با استفاده از کارت اعتباری مشتری مورد مناسب را خریداری میکند. از این روش میتوان برای خرید سایر کالاها و خدمات مانند اتومبیل، خانه، لوازم خانگی و قطعات کامپیوتری استفاده نمود. چنانکه بیان شد این روش متاسفانه در ایران هیچ نمونهای را ندارد وی مثال فرض شده را در سایت priceline.com میتوان اعمال نمود.
بند پنجم: سایر الگوهای قرارداد الکترونیکی
غیر از قراردادهای یاد شده مذکور با توجه به طرفهای یک ارتباط الکترونیکی، در زمینه تجاری الگوهای جدیدی معرفی شدهاند که هنوز به اندازه چهار مدل ذکر شده در تجارت الکترونیک رواج ندارند ولی با پیشرفت و گسترش اینترنت، مطمئناً در آینده شاهد رواج آنها خواهیم بود.
یکی از الگوهایی که به سرعت در حال شایع شدن است، الگوی بین بنگاه و کارکنان میباشد. این هم با توجه به وضعیت خاص استفاده از اینترنت در ایران که دولتی و وابسته به آن میباشد ما شاهد گسترش روزافزون این مدل در ادارات دولتی و شرکتها و سازمانهای وابسته به دولت هستیم. در این مدل یک شرکت اقدام به ایجاد رابطه الکترونیک با کارکنان خود میکند. برای مثال پرداخت حقوق و مزایا از طریق بانکداری الکترونیک از سهل الوصولترین مثالهای استفاده از این مدل میباشد.
بند ششم: بررسی سایتهای تجارت الکترونیک در ایران

دانلود پایان نامه
برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  40y.ir  مراجعه نمایید
رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

با توجه به بررسیهایی که در سایتهای مختلف تجاری الکترونیکی در ایران (فارسی زبان) صورت گرفت اکثر سایتها از مدل مربوط به بنگاه و مصرف کننده (b2c) استفاده میکنند، که این امر در جهت کسب درآمد و سود بیشتر بنگاهها از مشتریان میباشد. برای یافتن این سایتها از موتور جستجوی گوگل که قویترین موتور جستجو میباشد و فهرست سایتهای موجود در آن استفاده شده است. این سایتها را در دو گروه بزرگ میتوان تقسیم بندی کرد و برای آنها نمونهای ذکر میشود.
الف: فروشگاههای بزرگ مجازی
در این نوع از فروشگاهها سعی میشود تا تمام کالاهای مورد نیاز یک خریدار به صورت مجتمع ارائه گردد. در حقیقت آنها مجموعهای از چندین مغازه میباشند، در ضمن امکانات تفریحی و خدمات جانبی بسیاری نیز با آنها ترکیب شده است.
فروشگاه شهروند
این سایت امکان خرید کالا را در نه گروه اصلی فراهم نموده است. در این فهرست قیمت محصولات ارائه شده و در بعضی مواقع حراجها نیز اعلام میگردد. کاربران میتوانند این کالاها را بر اساس قیمت از گرانتر به ارزانتر و یا برعکس مرتب کنند.
2. مرکز تجارت بین المللی ایران
سایت وسیعی است که علاوه بر امکان خرید مستقیم محصولات مختلف، خدمات جانبی نظیر برگزاری کلاسهای تجارت الکترونیکی و ارائه اطلاعات مختلف دارد. در این سایت امکاناتی پیش بینی شده است تا شرکتها بتوانند با استفاده از فضای این سایت برای خود یک فروشگاه اینترنتی ریالی ایجاد کنند.
ب: خرده فروشهای مجازی
مشابه فروشندگان سنتی، در اینترنت نیز فروشندگان الکترونیک وجود دارد که فروش آنها ممکن است با ارائه فهرست قیمت و یا برگزاری حراجها انجام گیرد. یکی از بزرگترین و مشهورترین این فروشگاهها، سایت ایران بوک شاپ میباشد. هدف اصلی این سایت فروش کتاب به مشتریان خارج از کشور است.
کاربران میتوانند در این سایت صدها عنوان کتاب را بطور طبقه بندی شده بر اساس موضوعات گوناگون مشاهده کرده و جزییات بیشتری در مورد هر یک از آنها پیدا کنند.
گفتار ششم: انحلال قراردادهای الکترونیک
قانون نمونه آنستیرال در خصوص انحلال قراردادهای الکترونیک نص خاصی ندارد، اما قانون تجارت الکترونیک ایران در مواد 34 و 37 و 38 خود اشاراتی به فسخ قرارداد در جهت حمایت از مصرف کنندگان داشته است.
ماده 37 قانون تجارت الکترونیک در این خصوص اشعار میدارد: «در هر معامله از راه دور مصرف کننده باید حداقل 7 روزکاری، وقت برای انصراف (حق انصراف) از قبول خود بدون تحمل جریمه و یا ارائه دلیل داشته باشد. تنها هزینه تحصیلی بر مصرف کننده هزینه باز پس گرفتن کالا خواهد بود» و نحوه آن هم بر طبق ماده بعدی است.
ماده 38 قانون تجارت الکترونیک نیز بیان میدارد: «شروع اعمال حق انصراف به ترتیب زیر خواهد بود:
الف- در صورت فروش کالا از تاریخ تسلیم کالا به مصرف کننده و در صورت فروش خدمات از روز انعقاد.
ب- در هر حال آغاز اعمال حق انصراف مصرف کننده پس از ارائه اطلاعاتی خواهد بود که تامین کننده طبق مواد (33) و (34) این قانون موظف به ارائه آن است.
ج- به محض استفاده مصرف کننده از حق انصراف، تامین کننده مکلف است بدون مطالبه هیچگونه وجهی عینی مبالغ دریافتی را در اسرع وقت به مصرف کننده مسترد نماید. در غیر موارد ذکر شده به نظر میرسد باید پایان قراردادهای الکترونیک را با توجه به سایر قواعد عمومی قراردادها در قانون مدنی جستجو نمود.
فصل چهارم:
بـیـمه سایبـر

فصل چهارم:
بـیـمه سایبـر

مبحث اول: تبیین مبانی بیمه سایبر
گفتار نخست: معرفی بیمه سایبر
قرن حاضر که به عصر الکترونیک معروف شده، پدیده‌هایی را به همراه آورد؛ پیدایش وسایل ارتباط الکترونیکی و استفاده روزافزون آنها در امر تجارت، ضمن ناشناخته بودن، باعث تحول اساسی در رابطه‌های تجاری و اقتصادی کشورها شده است. تجارت الکترونیک از جمله این پدیده‌ها است که الزاماتی را به هم دارد.

یکی از این الزامات بیمه فضای سایبر است که کمتر به آن پرداخته شده است. برای شناخت بیمه سایبر ابتدا باید تعریفی از این پدیده ارائه کرد، چرا که متاسفانه پدیده بیمه سایبر هنوز به طور جد وارد ادبیات حقوق و بیمه کشور نشده است و بسیاری از محققان داخلی بیمه سایبر را با بیمه اینترنتی یکی می پندارند و هر دو پدیده را در یک معنا به کار می برند. برای روشن شدن موضوع در مباحث زیر به تببین این دو پدیده می پردازیم و سپس اقسام مختلف بیمه سایبر را بیان می کنیم.
بند اول: بیمه الکترونیکی
بیمه الکترونیکی یکی از پدیده های مهم حاصل از به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات و همچنین مدیریت اطلاعات است که باعث تحولی عمیق ئر نحوه فروش بیمه و دریافت خسارت شده است. به طوری که سطح ارتباط با بیمه گذار را افزایش داده و از سوی دیگر دامنه خرید و فروش مجازی بعضی از انواع بیمه نامه ها را وسیع تر کرده است.
مفهوم بیمه الکترونیکی در معنای عام به کاربرد اینترنت و فناوری اطلاعات در تولید و توزیع خدمات بیمه ای اطلاق می شود و در معنای خاص می توان آن را به عنوان تامین یک پوشش بیمه ای از طریق بیمه نامه ای دانست که به صورت آنلاین درخواست، پیشنهاد، مذاکره و قرارداد آن منعقد می شود و در یک نگاه کلی بیمه الکترونیک به فراهم ساختن امکان دسترسی مشتریان به خدمات بیمه ای با استفاده از واسطه های ایمن و بدون حضور فیزیکی اطلاق می شود. بنابر تعریف دیگر، بیمه الکترونیک به ارایه و مبادله محصولات و خدمات بیمهای با بهای اندک از طریق کانالهای الکترونیکی گفته میشود. لازم به ذکر است امنیت و اعتماد و رعایت حریم شخصی افراد یکی از ضروری ترین اصول صنعت بیمه الکترونیک است و بدون ایجاد امنیت و اعتماد برای مردم و شرکت های بیمه نمی تواند به اهداف خود دست یابد.
مردم باید به امنیت انتقال، پردازش و ذخیره سازی اطلاعات از طریق شبکه اعتماد داشته باشند. بنابراین، هر طرح بیمه الکترونیک نیازمند تدوین یک چارچوب حقوقی در زمینه حفاظت از حریم خصوصی افراد، تعقیب جرایم رایانه ای، ایجاد و تقویت مراجع سنجش اعتبار و سندیت و قانونی کردن امضاهای الکترونیکی است.
در سال 1997 فقط درصد کوچکی از 2129 بیلیون دلار حق بیمه جمع آوری شده در سطح جهان به معاملات انجام گرفته از طریق اینترنت ارتباط داشت، با وجود این همانند دیگر خدمات مالی، بیمه الکترونیکی نیز در تعاقب تجارت الکترونیکی به خصوص در آمریکای شمالی و اروپای غربی روز به روز گسترش پیدا کرد.
اما صنعت بیمه در راستای الکترونیکی شدن با چالشهای متعددی روبروست که به اهم آنها میپردازیم:
مورد استقبال واقع نشدن تجارت الکترونیکی به دلیل فقدان امکانات بیمه ای اطمینان بخش به طور الکترونیکی
در تجارت الکترونیکی سه جنبه وجود دارد که عبارتند از اعتماد به رسانه، اعتماد مقابل میان طرفین معامله و اعتماد به نفس. نقش و اهمیت بیمه در هر سه نوع اعتماد و به ویژه اعتماد دوم کاملاً محسوس و مشهود است و عدم وجود بیمه باعث از بین رفتن اعتماد و نهایتاً منجر به نابودی هر نوع تجارتی خواهد شد.
طولانی شدن فرآیند تجارت الکترونیکی
فقدان بیمه الکترونیکی باعث میگردد که شرکتهایی که مایل به تجارت الکترونیکی میباشند در زمینه تجارت مورد نظر خویش دچار ابهام و سردرگمی شده و به فرایند بیمه سنتی روی آورند و از آنجایی که بیمه سنتی از سرعت، توان و آگاهی لازم برای تسهیل تجارت الکترونیکی برخوردار نیست طبیعتاً فرایند تجارت الکترونیکی دچار وقفه گردیده از حد معمول طولانیتر میگردد.
غیرقابل دسترس بودن موسسات بیمه در سراسر جهان
با توجه به متفاوت بودن نرخهای حق بیمه در جهان هر شرکتی نیاز دارد تا با بررسی امکانات شرکتهای بیمه مختلف بهترین آنها از نظر نرخ حق بیمه و پوششی که ارائه میدهد انتخاب نماید که این امر در تجارت الکترونیکی نیز بسیار ضروری است. فقدان بیمه الکترونیکی فرصت استفاده از این مزیت را نیز از بین خواهد برد.
امکان نیافتن تامین کنندگان به ارائه محصولات مختلف از طریق تجارت الکترونیکی
تنوع محصولات نیازمند تنوع پوششهای بیمه ای است و تجارت الکترونیکی برای دربرگرفتن محصولات مختلف نیازمند پوششهای گسترده الکترونیکی است که فقدان تمام یا بخشی از این پوششها تامین کنندگان را در ارائه محصولات مختلف از طریق تجارت الکترونیکی ناکام میگذارد.
مختل شدن مدیریت ریسک شرکتهایی که مایل به تجارت الکترونیکی میباشند
مدیران ریسک در شرکتهای مختلف برای پیشبرد فعالیتها نیازمندند تا شمایی از ریسکهای مختلف و بیمههای مرتبط را ترسیم نمایند. ورود شرکتها به عرصه تجارت الکترونیکی ریسکهای جدیدی را به وجود میآورد و فقدان بیمه الکترونیکی برنامه ریزی و مدیریت ریسکها را با اختلال مواجه میسازد.
ولی در کنار این چالشها صنعت بیمه الکترونیکی مزایایی نیز دربردارد که اغلب آنها در راستای حمایت بهتر از حقوق مصرف کننده میباشد. مزایای درک شده از صنعت بیمه الکترونیکی عبارتند از:
بهبود ارتباط بین ارائه کنندگان بیمه و مشتریان
شرکتهای بیمه میخواهند شهرت خودشان را از طریق تبلیغات در اینترنت افزایش دهند. داشتن سایتی که به خوبی طراحی شده، مفهومی از ثبات مالی و پیشرفت تکنولوژیکی را میرساند. همچنین شرکتها میتوانند استراتژیهای بازاریابی خود را هدف قرار داده و هزینههای بازاریابی را کاهش و اثربخشی را افزایش دهند. از دید مشتریان اطلاعات در مورد