این قرص رو بخورین تا جوون بمونین!

پژوهشها نشون میده که ویتامین «ای» در مقابل خیلی از بیماریها به بدن کمک می کنه و سلولها رو از شکلای جور واجور مشخصی از آسیبها حفظ کرده، طول عمر اونا رو زیاد می کنه.

این خاصیت ویتامین «ای» در طول زمان باعث کند شدن آسیب سلولی میشه که به طور طبیعی با افزایش سن اتفاق میفته.

ویتامین «ای» بدن رو در مقابل بعضی از مشکلات حفظ می کنه و به درمان یه سریای دیگه از بیماریا کمک می کنه.

سرطان. ویتامین “ای” نقش مهمی در درمان خیلی از سرطانا از جمله سرطان پوست، دهن و گلو، معده، روده بزرگ پستون و غذه پروستات اجرا می کنه.

هم اینکه خطر دچار شدن به سرطان های ریه، مری و رحم رو کم می کنه به نظر می رسه ویتامین «ای» از راه پیامای کنترلی اکسیژن مانع از رشد سلولهای طبیعی بدن رو در مقابل اثرات شیمی درمانی حفظ می کنه، اما سلولهای سرطانی زخم پذیر رو باقی میذاره.

ویتامین «ای» هم اینکه مانع از انسداد شریانا به وسیله «کلسترول تبدیل شده به فرم خطرناک» که مهم ترین دلیل حملات و سکته های قلبیه، میشه. این ویتامین در عین حال یه صد بستن قویه که به جریان راحت تر خون در شریانایی که دارای پلاکهای چربی چسبیده به دیواره هستن کمک می کنه.

این ویتامین در مواد گیاهی هست و این ده گروه مهم ترین منابع ویتامین ای هستن:

تخمه و روغن آفتابگردان

هم تخمه و هم روغن آفتابگردان منابع خوبی از ویتامین ای هستن. پس دفعه بعدی که به سراغ ماهی تابه تون رفتید، یادتون باشه از روغن آفتابگردان استفاده کنین.

آجیل

تقریبا تموم آجیلا، مخصوصا بادام پر از ویتامین ای هستن. اگه می خواین مصرف ویتامین ای رو زیاد کنین، بعضی وقتا یه مشت بادام، فندق یا بادام زمینی بخورین.

اسفناج

غذاهایی وجود دارن که می تونن در مورد فواید سلامتی که دارن با هر چیز دیگری رقابت کنن. اسفناج جدای از اینکه منبع ویتامین ای است، مخزنی پر از مواد مغذی حیاتی هم هست. بالاتر از این، شما می تونین اسفناج رو در محدوده بزرگی از خوردنیا از سالاد گرفته تا شکلای جور واجور ساندویچ مصرف کنین.

کلم بروکلی

یه ماده غذایی مغذی دیگه بروکلیه که پر از فواید مختلفه. می تونین اونو همونطور تر و تازه و خام و یا به شکل بخارپز بخورین. اما اگه واقعا مراقب سلامتی تون هستین به هر شکلی که می تونین کلم برکلی رو از دست ندین.

برگ شلغم

فقط خود شلغم خوردنی نیس، بلکه برگش هم قابل استفاده کردنه. فرای از خوردنی بودن، برگ شغلم یه منبع خوب ویتامین ایه. اشتباه نگفته ایم اگه بگیم که برگ شلغم از خود شلغم با تموم ویتامینا و کلسیمی که داره، مغذی تره!

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی تازه، سس گوجه، رب گوجه و فهرستی بزرگ از اجناس براساس گوجه فرنگی پیش پای ماست. اگه علاوه بر سلامتی به دنبال خوشمزگی و تنوع هم هستین، احتیاجی نیس ادامه این متن رو بخونین! گوجه فرنگی پدر تموم گیاهان و پر از ویتامین ایه.

برگ خردل

اگه بدنبال ویتامین ای هستین، سبز رنگیه که باید دنبالش بگردین! برگ خردل هم منبع خوبی از این ویتامینه، اگه می خواین بیشتر از اون بهره ببرین، یادتون باشه که اونو به طور کامل تازه و خام یا اینکه به شکل نیم پز بخورین.

کره بادام زمینی

منتظر چه هستین؟ یه شیشه کره بادام زمینی وردارین و در اون شیرجه بزنین! یه قاشق غذاخوری از کره بادام زمینی چیزی حدود ۱.۲۵ میلی گرم ویتامین ای داره.

فلفل دلمه

بهترین نوع این فلفل که پر از ویتامین ایه، شکلای جور واجور قرمز اون هستش. جدای از ویتامین ای، این فلفلا پر از ویتامین سی و آنتی اکسیدان های دیگری هم هستن.

غلات صبحونه یا کورن فلکس

بین برنده های جور واجور غلات صبحونه، ویتامیناشون هم فرق داره. به خاطر همین قبل از خرید به جدول ارزش غذایی اونا توجه کنین. کورن فلکس یه انتخاب عالی واسه صبحونه شماس. این اجناس جدای از دوز مناسب ویتامین ای، تموم مواد غذایی و معدنی لازم بدنتون رو جفت و جور می کنن.

باشگاه خبرنگاران جوون

.

منبع :

جمع آوری به وسیله بخش تغذیه سالم زندگی سالم سایت آکا