سایت دکتر کرمانی: بعد از چند سال کار به عنوان دکتر پزشکی کاربردی هر نوع مشکل هورمونی که تصورش رو بکنین دیده ام. تعادل ظریف سیستم هورمونی شما واسه خلق و خو، سوخت و ساز، انرژی، میل جنسی و خوابتون لازمه. رقص هماهنگ بین مغز، سیستم غدد درون ریز، هورمونا، سلولا هستش که زندگی تون رو سالم و دلپذیر می کنه. از دست رفتن این تعادل مقدس تموم جنبه های سلامت رو از شما دور می کنه.

وقتی هورمونای تیروئید، لپتین، انسولین و کورتیزول شما از کار بیفته خودتون هم از کار می افتین. یکی از نشونه های شایع نبود تعادل هورمونی و الگوهای مقاومتی قند خون خارج از کنترله. بالا و پایین رفتن خارج از کنترل قند خون باعث می شه احساس بهم ریختگی کنین: تحریک پذیر، خسته و احساس خشم در نبود غذا طوری که نمی تونین جلوی خوردنتون رو بگیرین. خیلی از بیماران من تلاش می کنن الگوی سالم غذا خوردن رو در پیش بگیرن ولی با این حال بازم مشکلات نبود تعادل هورمونی و قند خون رو دارن.

 

این غذاهای سالم، دشمن قند خون ان!

 

پزشکی کاربردی پیش بینی می کنه که بدنتون چی رو دوست داره از چه جیزی بدش میاد. حتی اگه یه چیز به صورت کلی سالم باشه نمیشه اون واسه شما بهینه دونست. همه می دونن خوردن غذاهای نا سالم واسه تعادل هورمونی و قند خون اصلا مناسب نیس. اگه شما همه کارا رو درست انجام می دید اما بازم مشکل قند خون دارین در ادامه می خوام غذاهای سالمی رو به شما معرفی کنم که درزمان این چند سال فهمیدم معمولا افراد گرفتار به مشکلات بالا و پایین رفتن قند خون با خوردنشون دچار نبود تعادل می شن.
1- شهد آگاو
آگاو معمولا شیرین کننده ای سالم و جایگزینی مناسب واسه قند هستش چون اونو انتخابی با گلیسمی پایین می دونن. شاخص گلیسمی کربوهیدراتا رو براساس اینکه چقدر سریع قند خون رو بالا می برن رتبه بندی می کنه. که به نظر من راهی بسیار ساده س! واسه اینکه فهمیده یه غذا بده یا خوب.
از اونجا که شهد آگاو پر از فروکتوزه، در حالی که گلیسمی پایینی داره آسیب به بدن رو به تاخیر میندازه. کمی زمان می بره که بدن فروکتوز رو به گلوکز، گلیکوژن، لاکتات و چربی در کبدتون عوض کنه. این روند واسه کبدتون بسیار استرس زا هستش و می تونه با مشکل کبد چرب و مقاومت به انسولین در رابطه باشه.
2- غلات سالم: اجناس بدون گلوتن، غلات کامل، جوونه غلات
این رو میدونیم که گلوتن واسه بعضی افراد می تونه بد باشه. با این حال حتی غذاهایی که برچسب بدون گلوتن خورده ان هم می تونن التهاب آور باشن. غلات بدون گلوتن، کامل یا جوانه ها پروتئین برابری نسبت به گلوتن دارن که می تونه با التهاب در رابطه باشه و بازم سرشار باشه از قند آمیلوز. مقدار اضافه این موارد می تونه منتهی به بالا رفتن شدید قند خون، مقاومت به انسولین و التهاب شه، تموم علائم دیابت.
3- میوه هایی که فروکتوز بالایی دارن
میوه ها شامل قند طبیعی هستن اما واسه کسائی که مشکل قند خون دارن بازم می تونن دردسر ساز شن. اینکه میوه رو غذایی سالم در نظر بگیریم ساده س! چون غذایی کامل و فرآوری نشده هستش. اما یه چیز خوب هم بیشتر از حدش ممکنه طوری دیگه خود رو نشون بده. اگه مشکل قند خون دارین خیلی با اهمیته میوه هایی مانند سیب، هندوانه، گلابی و گیلاس رو محدود کنین. اما از میوه ها نترسین چون جنبه های درمانی بسیاری دارن. فقط کافیه تعادل و مقداری که خوب براتون کار می کنه رو بدست بیارین.
4- حبوبات
لوبیا شامل مقدار زیادی نشاسته و فیبره که به صورت کلی سالمه. واسه آدمایی که مشکل قند خون دارن همیشه اینطور نیس. هم اینکه پروتئینای لکتین و فیتاتها در حبوبات می تونه باعث نفخ و گاز و ادامه التهاب شه. من فهمیدم این مشکل بیشتر در آدمایی خود رو نشون میده که تلاش می کنن سالم غذا بخورند مخصوصا گیاه خوارانی که واسه دریافت پروتئین زیاد از حبوبات استفاده می کنن. حبوبات غذایی سالمه اما چون واسه یه فرد خوب جواب داده دلیل نمی شه واسه همه همین باشه.
5- مقدار زیادی سبزیجات نشاسته ای
بدنتون خیلی سریع کربوهیدراتا رو به گلوکز تغییر میده. با اضافه کردن زیاد سبزیجات نشاسته ای ممکنه بدون اینکه بخواین به افزایش قند خونتون کمک کرده باشین. غذاهایی مانند سیب زمینی، چغندر و کدو حلوایی همه غذاهایی سالم هستن اما آدمایی که مشکل قند خون دارن تونسته ان با محدود کردن این غذاها دوباره حساسیت به انسولین خود رو برگردونن. همونطور که در قسمت میوه ها گفته شد همین که حساسیت به انسولین و تعادل هورمونا برگشت می تونین مقدار مصرف این غذاهای بسیار سالم رو هم زیاد کنین.

.

منبع :