عمومی

خرید مسکن در شهر های مختلف- نوسانات بازار مسکن- عوامل موثر بر قیمت مسکن- تحلیل بازار مسکن

 

هیلیر ( ۱۹۹۶ ) به عنوان یکی از پیروان رویکرد موضعی بیان می‌دارد که ایجاد محدودیت های فضایی بسیار جهت پیشگیری از وقوع جرم علی‌رغم ایجاد احساس امنیت، بیشتر مانع حرکت طبیعی و راحت مردم در فضا می‌شوند . به اعتقاد او حضور طبیعی مردم در فضا است که امنیت را برای فضاهای شهری به ارمغان می آورد. او در مطالعات خود پیرامون پیکربندی فضایی  و حرکت ‌‌به این نتیجه رسید که ایجاد فضاهایی با هویت و شخصیت متمایز حضور علاقمند مردم در فضاها و احساس امنیت ناشی از آن را افزایش می‌دهد.

آرامش فضای شهری از ابتدا به وسیله پلیس تأمین نمی­ شود ولی با حضور پلیس تضمین می­ شود. آرامش فضای شهری ابتدا به وسیله شبکه ناخودآگاه و پیچیده اجتماعی و استانداردهای موجود میان مردم حفظ می­ شود. او ‌‌در مورد خود انتظامی بودن یک خیابان چنین توضیح می­دهد: می­باید چشم­هایی همواره خیابان را بنگرند، چشم­های کسانی که ما همواره آنان را مالکین طبیعی و حقیقی خیابان می­نامیم. پیاده روهای خیابان می­باید به صورت مداوم مورد استفاده قرار گیرد تا بر چشم­های ناظر بر خیابان افزوده شود و به ساکنین خیابان شیوه نظارت به خیابان آموزش داده شود

یکی از مهمترین عواملی که در افزایش حس امنیت موثر است، استفاده از نور و روشنایی ‌می‌باشد. نور مناسب به مردم کمک می­ کند که ببینند و دیده شوند. بنابراین نور دو کار انجام می­دهد، نخست این که به کسی که ناظر یک وضعیت است کمک می­ کند که واضح­تر ببیند. این امر موجب می­ شود با افزایش قوه احساس تحت مراقبت بودن، ارتکاب جرم کاهش یابد. دوم این که مردم را تشویق می­ کند در محل بمانند زیرا رؤیت پذیری بیشتر مانع جرم می­ شود.

بنابراین برنامه ریزی و طراحی کالبدی در میزان تعاملات اجتماعی و امنیت مجتمع های مسکونی موثر است. اسکار نیومن، معتقد است که ساکنان مجموعه های مسکونی باید بتوانند فضاهای باز محیط زندگی خود را کنترل کنند و نگذارند بیگانه ای ‌‌به این فضاها تجاوز کند. بنابراین فضای قابل دفاع، فضایی است که تشخیص و کنترل فعالیت ها را برای ساکنان آسان می‌سازد  )لنگ، (۱۳۸۳ . کلمن، در این باره گفته است: ‌هر چه‌ تعداد طبقات، واحدها، بلوک ها، راهروهای ارتباطی و راهروهای فرار افزایش یابد، وضعیت اجتماعی وخیمتر می شود (Coleman, 1978). برای مثال در ساختمان های زیر شش طبقه جرائم کمتری نسبت به ساختمان های بیش از ۶ طبقه رخ می‌دهد.

نیومن سه فاکتور افزایش جرم در محله­های مسکونی را چنین برمی­شمرد:

ـ بیگانگی: مردم همسایگانشان را نمی­شناسند.

ـ عدم وجود نظارت : مکان­های وقوع جرم، ارتکاب جرم را به راحتی و بدون آن که مجرم دیده شود ممکن می­ کند.

ـ دسترس بودن راه فرار : امکان ناپدید شدن مجرم از صحنه جرم را به سرعت ممکن می­سازد.

لذا نیومن معتقد است که با استفاده از ساز و کارهای نمادین و شکل دادن عرصه ­های تعریف شده ‌می‌توان یک محیط را تحت کنترل ساکنانش درآورد.

خرید آپارتمان در پرند

این مطلب را هم بخوانید :   دانلود آهنگ آقا بگو چی شد از مجید یلان

فضاهایی که امکان دیدن و دیده شدن در آن ها بیشتر باشد و در ضمن امکان کمی برای فرار فراهم آورند پتانسیل کمتری برای فعالیت مجرمان فراهم می ­آورند. از این رو، برای مثال استدلال می­ شود که دیوارها و پرچین­ها می­توانند به عنوان موانع فیزیکی تلقی شوند و حس ناامنی را افزایش دهد در حالی که وجود نشانه­ای که حاکی از نظارت مردم بر محله باشد می ­تواند حس امنیت را افزایش دهد.

۳-۱-۴-۵-۱-ابعاد امنیت:

به طور کلی دو بعد برای امنیت وجود دارد: یکی بعد عینی (Objective) که با پارامترهای عینی محیطی و رفتاری ارزیابی می‌گردد و دیگری بعد ذهنی (Subjective) است که بر اساس احساس امنیت از جمع درک می شود. هر دو بعد می توانند بر یکدیگر تأثیر بگذارند، اثر مثبت و یا منفی. بنابراین لازم است که این دو بعد را مورد توجه قرار بدهیم تا امنیت ارتقاء یابد.

ویژگی های یک فضای امن شهری:

    • افراد بتنوانند ببینند و دیده شوند.

 

    • بشنوند و شنیده شوند.

قیمت مسکن مهر پردیس

    • بتوانند کمک کنند یا فرار کنند. (ضابطیان و رفیعیان، ۱۳۸۷)

 

و در نتیجه نباید محلی برای تحریک جرم و ناامنی وجود داشته باشد و بالعکس باید همواره با مداخلات فیزیکی و اجتماعی، محیط را منسجم و روح وحدت را در فضاهای عمومی حاکم گردانید.

به طورکلی برخی از ویژگی های یک فضای امن شهری را می توان به شرح زیر بیان داشت:

    • در یک فضای امن و راحت مردم تمایل دارند که یکدیگر را ببینند و آن فضا قابلیت اجتماعی شدن (Sociability) خواهد داشت.

 

    • اتصالات به پیرامون آن فضا (دسترسی ها) راحت تر صورت می‌گیرد.

 

    • مکان خوبی برای یک سری از فعالیت ها می شود.

 

    • آن فضا جذاب می شود و در اذهان باقی می ماند.

 

به طور کلی یکی از المان های اصلی یک فضای امن شهری رونق و حیات جاری در آن است.

۳-۱-۴-۶-تناسب توده-فضا

‌هر چه‌ تعاملات کم تر باشد، امنیت مجتمع مسکونی نیز کمتر می شود و بالعکس، ‌هر چه‌ تعاملات اجتماعی در مجتمع بیشتر باشد، امنیت و هنجارهای اجتماعی در آن افزایش می‌یابد. البته افزایش تعاملات اجتماعی با افزایش تعداد واحدهای مسکونی از دو تا دوازده واحد مسکونی در هر بلوک رابطه مستقیم دارد، ولی وقتی تعداد از ۱۲ واحد در هر مجتمع بالاتر می رود، تعاملات اجتماعی به جای افزایش، کاهش می‌یابد. این اتفاق بدین دلیل رخ می‌دهد که با افزایش بی حساب و نسنجیده تعداد واحدهای مسکونی در یک بلوک، گروه اجتماعی متشکله از همسایه ها و خانواده های آن بلوک هویت خود را از دست می‌دهند و به انبوهه ای از آدم های در کنار هم تبدیل می‌شوند.

خرید آپارتمان در رودهن

دکمه بازگشت به بالا