این ماده غذایی از زخم بستر پیشگیری می کنه
رژیم غذایی غنی از روغن ماهی، علایم زخم بستر رو 20 تا 25 درصد کم می کنه.
 تحقیقات محققان در دانشگاه تل آویو نشون داد که رژیم غذایی غنی از روغن ماهی تاثیر خوبی بر زخم بستر داره.
روغن ماهی که پر از آنتی اکسیدان ها و اسیدهای چرب امگا- 3ه، موجب کاهش فشارخون، بهبود کارکرد سیستم ایمنی، کاهش التهاب مفاصل و پوست و کمک به تکامل جنین می شه. در این مطالعه نقش روغن ماهی در کاهش بروز زخمای فشاری (زخم بستر) بررسی شد.
نشستن و یا دراز کشیدن بیماران به مدت طولانی اونا رو مستعد ایجاد زخم بستر روی پوست و بافت زیر اون می سازه.
محققان واسه انجام این مطالعه، 40 مریض بستری رو انتخاب کردن. به 20 مریض غذای استاندارد بیمارستان داده شد و 20 مریض دیگه علاوه بر غذای بیمارستان، روزانه 8 گرم روغن ماهی گرفتن.
بعد از 3 هفته یافته ها نشون داد که در گروه مصرف کننده روغن ماهی:
علایم بیماران از جمله درد و ناراحتی به وجود اومده به وسیله زخم بستر 20 تا 25 درصد بهتر شد.
التهاب موجود در بافتای بدن بیماران خیلی کم شد.
سیستم ایمنی بیماران تقویت شد و تورم بافتا کم شد.
ارتقای کارکرد سیستم ایمنی
زخم بستر در اثر کمبود اکسیژن رسانی، کاهش جریان خون و رطوبت پوست ایجاد می شه. بررسیا نشون داد که به کار گیری مکمل روغن ماهی سطح اکسیژن در بافتای بدن رو زیاد می کنه، پس موجب بهبود علایم زخم بستر می شه.
پروفسور سینگر، سرپرست تیم تحقیق گفت : "تحقیقات نشون دهنده اینه که روغن ماهی در تغییر و اصلاح بیان گروهی از مولکولا نقش داره که لوکوسیتا یا گلبولای سفید خون رو کنترل می کنن. این گلبولای سفید در بهبود و  بازسازی زخم ها نقش دارن."
نکته مهم دیگه در گروه دریافت کننده روغن ماهی، این بود که در این بیماران سطح پروتئین فعال C به اندازه قابل توجه ای پایین تر بود. پروتئین فعال C با التهاب، عفونتای باکتریایی و ویروسی، آسیب بافتا، بیماریای روماتیسمی و نکروز (مرگ نسوج زنده) ربط داره.
روغن ماهی به عنوان یه مسکن درد طبیعی
گروه تحقیق به خاطر بررسی اثر روغن ماهی در آرامش و کنترل درد مطالعه ای رو ترتیب دادن. در این تحقیق شدت درد در میان بیماران جراحی شده پس از تعویض مفصل زانو یا لگن اندازه گیری شد. یافته ها نشون داد که مصرف روغن ماهی شدت درد رو کم می کنه.
روغن ماهی چیه؟
روغن ماهی از ماهیای چرب و روغنی مانند سالمون، ساردین، شاه ماهی، ماهی تن، ماهی خال مخالی و قزل آلا جفت و جور می شه.
2 ترکیب مهم و مهم روغن ماهی عبارتند از:
DHA (دوکوزاهگزانوئیک اسید) و EPA (ایکوزا پنتانوئیک اسید). این دو اسید چرب یه جور اسید چرب امگا- 3 هستن.
گوشت ماهی های چرب شامل 30 درصد روغنه. در ماهیای غیر چرب مانند ماهی سفید، روغن ماهی فقط در کبد ماهی پیدا میشه. ماهیای چرب یا روغنی علاوه بر این که منبع خوب اسیدهای چرب امگا- 3 هستن، پر از ویتامینای A و D هم هستن. ماهی سفید هم این ترکیبات رو به اندازه بسیار کمتری داراس. پس ماهیای چرب مفیدتر از بقیه ماهیا هستن.
کارشناسان پیشنهاد می کنن که ماهی رو در برنامه غذایی خود بذارین و یا در صورت نبود مصرف این ماده غذایی، از مکملای روغن ماهی استفاده کنین.
تحقیقات قبلی در مورد روغن ماهی
افسردگی پس از زایمون: پژوهشای محققان امریکایی نشون داد که مصرف اسید چرب DHA درزمان دوران بارداری، خطر دچار شدن به افسردگی پس از زایمون رو کم می کنه.
ام اس: بعضی بررسیا نشون دهنده اینه که اسیدهای چرب امگا- 3 واسه بیماران گرفتار به ام اس خوبه. با این حال یه مطالعه در نروژ نشون داد که مصرف امگا- 3 در بهبود علایم این مریضی اثری نداره.
بینایی: محققان کانادایی به این نتیجه رسیدن آدمایی که به اندازه کافی اسید چرب DHA مصرف می کنن، کمتر در خطر کاهش بینایی در رابطه به سن، قرار می گیرن.
سرطان پروستات: یافته ها در این مورد مختلفه. بعضی تحقیقات نشون میدن که روغن ماهی خطر دچار شدن به سرطان پروستات پیشرفته رو کم می کنه و یه سریای دیگه نشون دهنده افزایش موارد دچار شدن به این سرطان هستن.
سلامت روان: روغن ماهی در بهبود علایم بیش فعالی (ADHD) و بقیه مشکلات رفتاری موثره.
حافظه: افزایش مصرف اسیدهای چرب امگا- 3 در افراد بزرگسال سالم با بهبود حافظه همراه س.