این قسمت از کله پاچه رو نخورین!

در واقع چیزی که واسه شکستگی استخون و جوش خوردن اون مناسبه، پروتئینه.

کله پاچه از جمله غذاهاییه که خوردن اون از قدیم بین ایرانیان عادی بوده. کله پاچه شامل بناگوش، زبون، مغز، چشم و پاچه می شه و طبخ اون زمان زیادی می بره. بعضی وقتا می خونیم که مصرف کله پاچه به دلیل چربی بالایی که داره پیشنهاد نمی شه.

 متخصص تغذیه و رژیم درمانی، استاد انستیتو تحقیقات تغذیه کشور و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مورد درستی این موضوع پرسیدیم.

همونجوریکه اشاره کردین کله پاچه قسمتای مختلفی داره و هر کدوم خاصیت خاصی دارن. پاچه کمترین اندازه چربی رو داره و هرچند پروتئین اون بین پروتئینای حیوونی کامل نیس ولی به هر حالت چون با بقیه بخشا خورده می شه، قابل پیشنهاد س. پاچه لذیذه و مصرف اون ممنوع بودن نداره.

زبون مثل گوشتای قرمز دیگه س اما بهتره قسمتای آخری مثل خرخره مصرف نشه. بناگوش هم از گوشت لخم و بخشای چربی تشکیل شده که بهتره بخش چربی اون خورده نشه هرچند این بخش لذیذه و گروهی از آدما به دلیل همین چربی به کله پاچه علاقه دارن.

چشم هم جزو بخشای خوراکی کله پاچه س؟

چشم بسیار پرچربیه و مصرف اون خیلی پیشنهاد نمی شه البته بازم این موضوع به اندازه مصرف افراد در ماه وابسته.

مغز چیجوری؟

از نظر کارشناسان تغذیه مغز به دلیل چربی و کلسترول بالا قابل خوردن نیس.

بهترین و بدترین قسمت کله پاچه کدامه؟

از نظر تغذیه ای، بهترین قسمت پاچه س که چربی کمی داره و بدترین بخش مغزه که پر از کلستروله. جالبه بدونین مغز گاو یا گوسفند به اندازه 8 زرده تخم مرغ کلسترول داره و جزو مواد غذایی بسیار پرچرب حساب می شه. البته همراه بودن چربیایی مثل تری گلیسیرید با کلسترول، جذب کلسترول رو بالا برده و باعث افزایش چربی خون می شه.

این موضوع حقیقت داره که کله پاچه و به خصوص پاچه کلسیم بالایی داره و واسه کسائی که دچار شکستگی هستن خوبه؟

نه، این باور خیلی غلطه. در واقع چیزی که واسه شکستگی استخون و جوش خوردن اون مناسبه، پروتئینه که بقیه موادغذایی از این نظر بهتر هستن. پس کله پاچه به دلیل چربی بالایی که داره از این نظر مناسب نیس.

از نظر شما هر جزو کله پاچه چند واحد گوشت حساب می شه؟

زبون گوسفند 3 سهم گوشت و هر پاچه 2 واحد گوشته.

آقای دکتر! چقدر خوردن کله پاچه مضره؟

اگه کسی عادت کرده در هفته یکی، دوبار کله پاچه بخوره مضره اما مصرف یکی دو وعده اون، در ماه اشکالی نداره.

مصرف کله پاچه واسه چه افراد یا چه مریضایی به کل مجاز نیس؟

طبیعتا کسائی که چربی خون بالایی دارن یا کلسترول و اسید اوریک خونشون بالاست و گرفتار به نقرس هستن، باید از مصرف کله پاچه دوری کنن. البته مصرف پاچه حتی در این گروه ها بدون اشکاله.

خوردن آبغوره، نارنج یا آبلیمو بعد از کله پاچه به کاهش جذب چربی اون کمک می کنه؟

نه، آثار مضر کله پاچه با مصرف این چاشنیا از بین نمی ره. مواد ترش تنها احساس دهانی ما رو برطرف می کنن و چربی رو از دهن می شویند. یادتون باشه وقتی کلسترول وارد دستگاه گوارش شد، جذب می شه و درصدی که دفع می شه به اندازه ای کمه که قابل محاسبه نیس!

مصرف چه موادغذایی در کنار کله پاچه به هضم بهتر اون کمک می کنه؟

موادغذایی تاثیری در این موضوع ندارن. اسیدی که واسه هضم لازمه به وسیله معده ترشح می شه. خوب جویدن و به اندازه خوردن مهمه. از اونجا که طبخ کله پاچه وقت گیره معمولا مردم واسه مصرف به کله پزیا مراجعه می کنن.

البته باید حتما به مغازه های معتبر و شناخته شده مراجعه کنن چون احتمال آلودگی و مسمومیت اگه کله پاچه خوب نگهداری نشه، بالاست. البته در بیشتر موارد کله پاچه خوب پخته می شه و معمولا مشکلی ایجاد نمی شه اما بعضی مغازه ها کله پاچه رو نیم پز می کنن یا می پزن و کنار می ذارن و موقع فروش در آب می ذارن تا داغ شه که این کار جایز نیس.

مصرف کله پاچه رو در کدوم وعده پیشنهاد می کنین؟

بعضی افراد اونو به عنوان صبحونه و بعضی به عنوان ناهار یا حتی در وعده شام می خورن. مرسومه کله پاچه در وعده صبحونه مصرف شه اما به هر حال مهم اون هستش که کله پاچه رو به عنوان وعده اصلی غذایی بخوریم و 2 وعده دیگه در روز سبک باشه.

اگه کله پاچه در وعده شام خورده می شه باید حتما فاصله وقتی 2 ساعته تا خواب رعایت شه. وگرنه غذا خوب هضم نمی شه و خواب پریشون ای دارین.

.

منبع : ooma.ir