به گزارش ایران ناز شمام به دنبال اضافه کردن آهن به رژیم غذایی خود هستین و دوست ندارین از گوشت استفاده کنین؟ در این مقاله می خوایم چند مورد از غذاهای تایید شده ای که شامل آهن هستن رو معرفی کنیم.اگه می خواید مصرف گوشت قرمز رو کمتر کنین،

 

حتما مقدار آهن دریافتی بدن هم کم میشه. غذاهای گیاهی هم شامل مواد معدنی هستن اما خوب جذب نمی شن. تنها ۲ الی ۲۰ درصد از آهن موجود در گیاهان از راه سیستم گوارشی بدن وارد خون می شه و ۱۵ الی ۳۰ درصد از اون از راه غذاهای حیوونی تامین می شه.

 

اما حالا خوبیش اینه راه حل مفیدی واسه اینکار هست. کافیه ویتامین C رو به رژیم غذایی خود اضافه کنین. این ویتامین می تونه مقدار جذب آهن غیر هم رو زیاد کنه. در ادامه با شش ماده گیاهی شامل آهن اشنا میشین که هر کدوم از اونا با میوه یا سبزیجاتی جفت می شه

 

این غذاها غنی از آهن هستن!!

 

 

قرار دادن اسفناج پخته درون فلفل پر شده با مواد دیگه ایده دیگه ایه. شما می تونین از فلفل، سیر و اسفناج استفاده کنین.کلم بروکلی(منبع آهن) + گوجه فرنگی(منبع ویتامین):بروکلی بخار پز رو در داخل گوجه فرنگی تفت بدین. شما می تونین این ترکیب رو با پیاز،

 

قارچ،روغن زیتون، سیر و سسای جور واجور استفاده کنین. وعده غذایی خود رو با یه پروتئین بدون چربی(مثل مرغ، ماهی قزل آلا یا حبوبات) و کربوهیدرات سالم مثل کینوا تکمیل کنین. واسه افزایش آهن در صبحونه، بروکلی و گوجه فرنگی رو به املت خود اضافه کنین.

 

 

لوبیای مشکی(منبع آهن)+ کلم(منبع ویتامین):یکی از روشای مورد علاقه من واسه ترکیب این دو ماده، به کار گیری تاکوی لوبیا به همراه سس سرکه است. رولتای کلم پر شده با لوبیای مشکی هم روش دیگری واسه کاربرد این دوماده در کنار یکدیگره.کلم پیچ(منبع آهن)+ پرتغال(منبع ویتامین):

 

شما می تونین این دو ماده رو در اسموتی به کار ببرین. تیکهای پرتغال رو به سالاد کلم اضافه کنین. هم اینکه شما می تونین چیپس کلم رو با پرتغال مصرف کنین.عدس(منبع آهن) + کلم بروکسل(منبع ویتامین):کلم بروکسل کبابی رو روی عدسا بذارین و سرو کنین.

 

شما می تونین کلم رو به صورت خام به عدس اضافه کنین و مثل سالاد بخورین.شکلات تلخ(منبع آهن)+ توت فرنگی(منبع ویتامین):حتما شمام میدونید که شکلات تلخ امتیازات بسیاری واسه سلامتی داره. این ماده پر از آهنه. شما می تونین

 

 

شکلات رو آب کنین و روی توت فرنگی بریزین. هم اینکه می تونین تیکهای شکلات و توت فرنگی برش خورده رو به وعده غذایی صبح خود اضافه کنین. درست کردن اسموتی شکلات و توت فرنگی روش دیگه ایه. واسه داشتن یه دسر سالم، می تونین شیر بادام،

 

شکلات و توت فرنگی رو داخل مخلوط کن بریزین و با موادی مثل نعناع تزیین کنین.ترفندهای دیگه:با آهن آشپزی کنین: به کار گیری وسایل آشپزی ساخته شده از آهن می تونه مقداری آهن وارد بدن شما کنه. این موضوع وقتی بهتر می شه که بخواین

 

غذاهای اسیدی که محتوای آب بالایی دارن رو در این ظرفا آماده کنین.از مصرف غذاهایی که با جذب آهن تداخل دارن دوری کنین: تانن(موجود در چای و قهوه) و کلسیم مانع جذب آهن می شن.پس اگه می خواین آهن بیشتری جذب کنین از مصرف این مواد در کنار هم دوری کنین.

.

منبع :