این غذاها علائم سندروم روده تحریک پذیر رو بدتر می کنن

سندروم روده تحریک پذیر با درد و ناراحتی همراه س، اما اگه می خواین به بهبودش کمک کنین و شرایط رو واسه خود بدتر نکنین بعضی غذاها هستن که باید از خوردنشون دوری کنین.

به نقل از سایت دکتر کرمانی، در این مقاله می خوایم مروری داشته باشیم بر غذاهایی که علائم سندروم روده تحریک پذیر رو بدتر می کنن.

سیب، هلو، موز و توت
فیبر غیرمحلول موجود در پوست بعضی میوه ها و سبزیجات می تونه علائم سندروم روده تحریک پذیر یا IBS رو بدتر کنه. افراد بالغ باید روزانه حدود 22 تا 34 گرم فیبر بخورند اما اگه سندروم روده تحریک پذیر داشته باشین باید به دنبال غذاهایی برید که دارای فیبر محلول باشن. میوه هایی مانند سیب، هلو، گلابی، موز و توتا رو استفاده نکنین و به جای اونا میوه های خشک یا برنج قهوه ای بخورین. اگه هوس کردین سیب یا هلو بخورین پیشنهاد می کنیم پوستش رو بگیرین و فقط گوشت میوه رو استفاده کنین.
غلات
هر غذایی که درونش چاودار، گندم یا جو داشته باشه گلوتن داره. تو یه آزمایش که به وسیله موسسه ملی بهداشت آمریکا انجام شد محققان به این نتیجه رسیدن که آلرژیای غذایی مانند نبود تحمل گلوتن می تونن از دلایل مخفی سندروم روده تحریک پذیر باشن. پس حذف اون از برنامه غذایی می تونه تا حدود زیادی به بهتر شدن علائمتان کمک کنه. تخمین زده شده که نصف بیماران گرفتار به سندروم روده تحریک پذیر، مشکل نبود تحمل گلوتن رو هم دارن و به خاطر آسیبی که گلوتن به روده می زنه، باید از این غذاها دوری کنن.
لبنیات
خیلی از لبنیات، دارای مقدار زیادی چربی هستن که در افراد گرفتار به سندروم روده تحریک پذیر می تونه باعث بروز ورم و درد شه. واسه کمک به کم شدن نشونه های IBS پیشنهاد می شه از لبنیات کم چرب یا بدون چربی استفاده کنین. هم اینکه خیلی از افراد گرفتار به سندروم روده تحریک پذیر، مشکل نبود تحمل لاکتوز رو هم دارن و شاید بهتر باشه از شیر و پنیر سویا استفاده کنن. خیلی از پزشکان پیشنهاد می کنن شکلای جور واجور لبنیات رو تست کنین تا ببینین کدوم یکی باعث تحریک علائم IBS می شه. اگه یه محصول لبنی باعث شعله ور شدن علائم سندروم روده تحریک پذیر شد، تلاش کنین دیگه کمتر از اون غذا استفاده کنین. شاید ماست رو بهتر از دیگر لبنیات بتونین تحمل کنین چون شامل باکتری هاییه که آنزیمای لازم واسه هضم لاکتوز رو پشتیبانی می کنه. لاکتوز قندیه که در شیر و اجناس اون پیدا میشه.
غذاهای سرخ شده و چرب
حتی واسه سالم ترین فرد هم مقاومت در برابر سیب زمینی سرخ کرده سخته اما در افراد گرفتار به IBS می تونه باعث تحریک روده ها و حتی اسهال شه. در بررسی ای که روی گزارش بیماران سندروم روده تحریک پذیر انجام شد محققان به این نتیجه رسیدن غذاهای سرخ کرده، شایع ترین موارد تحریک این مریضی هستن. به جای سرخ کردن غذا تلاش کنین گریلش کنین یا به سبکی دیگه اونو بپزید.
گوشت قرمز
گوشت قرمز از جمله گوشت گاو و بره رو به خاطر چربی بالایی که دارن می شناسیم. گوشتای بدون چربی از جمله گوشت مرغ و بوقلمون و گوشت ماهی های آب سرد مانند سالمون رو جانشین گوشت های قرمز کنین.
کافئین
تکونی که یه فنجون قهوه صبح به آدم میده، شاید کمک کنه در طول روز حواس جمع بمونین اما واسه افراد گرفتار به سندروم روده تحریک پذیر ممکنه باعث مشکلات زیادی شه. کافئین، سیستم گوارش رو تحریک می کنه و یه دیورتیک شناخته شده که منتهی به حرکت روده می شه. حتی می تونه کم آب شدن بدن رو بدتر هم بکنه.
الکل
چه مشکل IBS داشته باشین، چه نداشته باشین مصرف الکل کاریه اشتباه و مشکلات بسیار بدی واسه سلامتتون داره. الکل شدیدا باعث تحریک سیستم گوارشی می شه و حتی می تونه کم آب شدن بدن رو به واسطه اسهال شدید شدن کنه که یکی از نشونه های شایع IBSه.
نوشیدنیای کربوهیدراتی
نوشابه رژیمی مورد علاقه تون ممکنه نقش خاص ای در بدتر شدن سندروم روده تحریک پذیر داشته باشه. در افراد گرفتار به سندروم روده تحریک پذیر نوشیدنیای گازدار و آبای معدنی می تونن باعث بدتر شدن نفخ و گرفتگی شن.
پیاز، سیر و بروکلی
سبزیجاتی مانند پیاز، سیر، بروکلی و گل کلم ممکنه باعث نفخ و ورمای دردناک شن. پیاز مخصوصا شامل یه جور کربوهیدراته به نام فراکتنس که افراد گرفتار به سندروم روده تحریک پذیر باید از اون دوری کنن. تحقیقات نشون داده کسائی که مشکل IBS دارن با انجام یه برنامه غذایی محدود در کربوهیدرات به سرعت می تونن بهبودی رو حس کنن.
لوبیاها
لوبیاها پر از پروتئین هستن اما می تونن باعث نفخای دردناک، ورم و گرفتگی شن. اونا هم اینکه شامل کربوهیدراتی هستن به نام گالاکتنس که در دانه های سویا و عدس هم پیدا می شه. دوری از مصرف لوبیا می تونه به کم شدن نشونه های IBS کمک کنه.

منبع :