این غذاهای رژیمی تقلبی هستن

با افزایش اندازه چاقی و شکلای جور واجور و اقسام مریضیای مربوط به اونا بحث دیگری هم در دنیا مورد توجه مردم قرار گرفت و اون غذاهای رژیمی بود. غذاهایی که دارای همون مزه اما بدون شکر، روغن یا یه سریای دیگه از مواد ضرر دارن اما سوالی که مطرح می شه اینه که این غذاها واقعا طبق ادعای کارخانه های سازنده بی ضرر و رژیمی هستن، بدیش اینه تحقیقات جور واجور در سراسر دنیا نشون داده که نباید صددرصد به این مواد غذایی اعتماد کرد. یعنی نباید به تصور رژیمی بودن در خوردن اونا زیاده روی کرد چون واسه بدن ضرر دارن. در این مقاله به بعضی از این نمونه های تولیدات غذایی می پردازیم.

ماست
لبنیات پر از شکر
شاید از خوندن این مطلب شوکه شید اما راسته. یه استکان ماست خالص طبیعی 16گرم شکر داره اما اگه سراغ ماستای طعم دار برید این مقدار 15گرم یا بیشتر اضافه می شه انگار که 4 قاشق چای خوری بیشتر ماست خورده باشین.

راه لاغری: یه ماست خالص کم چرب انتخاب کرده و داخل اون یه قاشق چای خوری عسل یا چند میوه شیرین بریزین. اگه ماست یونانی هم پیدا کردین چه بهتر چون پروتئین اونا از ماستای دیگه بالاتر بوده و قند اون کمتره.

سسای بدون چربی
خوشمزه خطرناک
تصور می کنین بدون چربی سس، سالاد شما سالم و خوبه؟ خیر اشتباه می کنین.بدن شما به چربی احتیاج داره تا بعضی مواد غذایی موجود در سبزیا رو جذب کنه. در تحقیقی که تازگیا در ژورنال تغذیه بالینی آمریکا به چاپ رسیده، مشخص شده آدمایی که از سسای بدون چربی استفاده می کنن لیکوپن یا بتاکاروتن (2 آنتی اکسیدان بسیار به درد بخور) رو جذب  نمی کنن.

راه لاغری: از سسایی با درصد چربی پایین و سالم استفاده کنین. سسایی که شامل روغن زیتون یا روغن کانولا باشن. یا این که خودتون 2 قاشق چای خوری روغن زیتون، یه ونصفی قاشق غذاخوری سرکه بالزامیک، نصف قاشق چای خوری خردل و مقداری پودر سیر رو با هم مخلوط کنین تا سس سالم و خوشمزه داشته باشین.

نوشیدنی رژیمی
وسوسه پرخطر
برخلاف تصور نوشابه های رژیمی زیرو، لایت و… بدترین دشمنان دور کمر شمان. تحقیقات محققان علوم سلامت دانشگاه تگزاس نشون داده، آدمایی که نوشیدنیایی با شیرین کننده مصنوعی (بدون قند) مصرف می کنن، بیشتر از آدمایی که اینجور نوشابه هایی نمی خورن وزن اضافه می کنن. دلیل شاید طعم شیرین این نوشابه هاست که باعث می شه فرد ندونسته به سراغ غذاهای شیرین و چرب بره. تحقیق دیگری نشون داده، آدمایی که در مصرف این نوشابه ها زیاده روی کنن دچار شکلای جور واجور و اقسام مریضیای متابولیک مانند فشارخون بالا و تجمع چربی در ناحیه شکم می شن که خطر حمله قلبی رو زیاد می کنه.

راه لاغری: تا حد امکان از این نوشیدنیا استفاده نکنین. جدا از خطراتی که ذکر شد، نوشابه های رژیمی مثل نوشابه های عادی باعث دفع کلیسم بدن هم می شن. ماءالشعیر هرچند کالری بالایی داره ولی در مقادیر متعادل دست کم ضرر دیگری نداره. اصلا مگه آب و دوغ چه اشکالی داره که می رید سراغ نوشابه؟!

کلوچه و آب نبات بدون قند
تله تهدیدآمیز
به دام تبلیغات غذاهای بدون قند نیفتید. وقتی سازندگان مواد غذایی قند رو حذف می کنن، معمولا چربی رو اضافه می کنن. یکی از مارکای معروف شکلاتای بدون قند، شکلاتایی داره که هرکدوم شامل 160 کالری و 9 گرم چربیه. اگه این طوره، به چه دلیل همون شکلات شیرین معمولی رو نخوریم؟ دست کم ارزون تره! از طرف دیگه هرچند با خوردن آب نباتای بدون قند کالری کمتری جذب می شه اما سوربیتول که به جای قند باعث شیرینی اون می شه می تونه باعث نفخ، اسهال و ایجاد گاز در روده شه.

راه لاغری: به جای شکلاتای شیرین بدون قند یا قندی شکلاتای تلخ با درصد کاکائوی بالا رو امتحان کنین. این شکلاتا در عین این که کالری کمتری دارن به دلیل درصد بالای کاکائو از فواید زیادی هم بهره مند هستن.

برگه میوه و میوه خشک
توهم خونگی بودن
در خیلی از سوپرمارکتا و شیرینی فروشیا تماشاگر بسته های جالبی از برگه های خشک شده شکلای جور واجور و اقسام میوه ها هستیم. کاری که قبلا در خونه ها با دردسر زیادی انجام می شد حالا خیلی راحت در دسترسه. منتها مشکل بزرگی هست، یه مشت برگه موز خشک شده صنعتی تقریبا 10 گرم چربی داره چون معمولا آ نا رو در محیطی شامل روغن خشک می کنن. تازه اگه به اونا آب قند اضافه نکرده باشن که معمولا این اتفاق هم میفته. پس خوردن اونا نه فقط به درد بخور نیس که بسیار هم ضرر داره.

راه لاغری: روش سنتی هرچند پردردسر و وقت گیره اما دست کم حاصل اون داشتن میان وعده هایی سالمه. میوه تازه رو خریداری کرده خوب شسته، خرد کنین و در جایی با جریان هوای مناسب و دور از گرد و غبار پهن کنین تا خشک شن.

چیپس میوه و سبزی
ملچ ملوچ دردسرساز
چیپس چه از سیب زمینی جفت و جور شده باشه، چه از مخلوط میوه و سبزی به هر حال چیپسه. همه اونا مقداری ویتامین C و A به بدن می رسونن اما وقتی دور کمر اضافه شد و بر لایه های چربی شکم اضافه شد اون وقت دیگه فرقی میان نوع چیپس نیس. یه مشت چیپس شور حالا از هر یک جور که باشه شامل 150کالری و تقریبا 10گرم چربیه.

راه لاغری: چیپس میان وعده مفیدی نیس چون شکل جفت و جور اون با روغن جامد هم کالری و چربی بالایی داره هم این که می تونه ایجاد کننده بعضی سرطانا باشه. اگه می خواین چیپس درست کنین زحمت بکشین و در آشپزخانه چند سیب زمینی رو حلقه حلقه کرده و در مقدارکمی روغن مایع سرخ کنین؛ دست کم سالم تر از محصول صنعتیه.

معجونای میوه
ناهار مایع
شاید تصور کنین چیز سالمی می خورید؛ مخلوطی از چند میوه با مواد پایه ای سالم مثل شیر و ماست و چند مغز به درد بخور ولی معجونای صنعتی برخلاف تصور شما بسیار چرب هستن. مثلا یه لیوان معجون توت فرنگی 17گرم چربی داره. اگه هم همچین چیزی رو موقع صبحونه بخورین محدوده جذب کالری خود رو افزایش می دین. بعضی از این معجونا حدود 500کالری دارن!

راه لاغری: اگه اینجور معجونایی می خورید؛ اول اینکه تا حد امکان کوچیک ترین اندازه لیوان ممکن رو انتخاب کنین و از اون بیشتر نخورین. از خوردن اونایی که در ساختار خود مواد پرکالری مثل ماست یخ شده، شربت قند یا کره بادام زمینی دارن دوری کنین. میکس کردن مخلوطی از چند میوه با مقداری ماست کم چرب و مغزهای تازه خام در منزل واسه سلامت شما مفیدتره.

گرانولا
تخریب وجهه غلات
مخلوط شکلای جور واجور غلات و مغزها و چند میوه که به صورت کیک یا مخلوط با شیر یا عسل مصرف می شه،  این پنکیک که سالمه و از غلات به درد بخور جفت و جور شده در شربت قند و تخم مرغ غوطه ور شده و با روغن جفت و جور می شه. به نظر شما این خوراکی سالمه؟ هرچند به نظر بی خطر می رسه اما اصلا گزینه مناسبی واسه میان وعده یا صبحونه نیس. یه فنجون شامل گرانولا 560کالریه و قبل از مخلوط شدن با شیر 28 گرم چربی داره. خودتون حساب کنین چربی و کالری اون با شیر چقدر می شه!

راه لاغری: به جای خوردن اینجور معجون پرکالری مواد تشکیل دهنده اونو به طور جدا از هم و متعادل بخورین. از خوردن اینجور معجونی در رستوران و کافی شاپا دوری کنین چون اندازه چربی و شیرینی اون چند برابر حالتیه که اون رو در منزل درست کنین. اگه یه برشتوک کم کالری بخرین و باشیر و مغز هامیل کنین، سالم تره.

سوشی
دام ماهی
سوشی، غذایی واسه شرق آسیاست که مدتیه در ایران هم سر و کله اون پیدا شده و البته طرفدارانی هم پیدا کرده. اما سوشی هرچند بی ضرر و خوبه اما در بعضی رستورانا با کلی مخلفات سرو می شه که همه بسیار چرب و پرکالری هستن، مثل شکلای جور واجور پنیرهای خامه ای. بعضی شکلای جور واجور سوشی هم به خودی خود پرکالری و چرب هستن مثل تمپورا که هر رول اون 500 کالری انرژی و 20 گرم چربی داره.

راه لاغری: اگه اتفاقا هوس سوشی کردین، اونو در رستورانی بخورین که غذای اون فقط شامل ماهی، برنج و سبزیا باشه. البته بعضی شکلای جور واجور اون برنج ندارن که کالری دریافتی رو کمتر هم می کنن؛ اینجوری غذای سالم تری می خورین.