براون و الیوت[۲] (۱۹۶۵) اعلام داشتن که اگه معلمان کودکستانی بداخلاق رو ندیده وبه رفتارای بر اساس همکاری و آروم جایزه بدن می تونن از اندازه خشونت کم کنن. به خنده انداختن فرد راه موثردیگری واسه کنترل پرخاشگریه. البته مزاح واکنشیه که با خشونت ناسازگاره.تماشای یه کارتون خنده دار می تونه خشونت رو در دانش آموزان عصبانی کم کنه (به نقل از اتکینسون ۱۹۸۳، ۷۳).

دانش آموز

 

۲-۳-۱۵ آگاهی در حال افزایش از اثرات زیان آورپرخاشگری

بیشترً می توان با افزایش آگاهی فرد حمله کننده از عواقب زیان بیاری که خشونت اون واسه قربونی داره، از اندازه خشونت کاست. بارون (۱۹۷۸) در یافت بزرگسالانی که صدای آه وناله به وجود اومده توسط درد و اندوه قربونی خود رو می شنیدن، کمتر از آزمودنیها یی که در برابر این نوع باز خورد قرار نمی گرفتن بداخلاق بودن.

 

۲-۳-۱۶ سازمان بندی دوباره محیط­ها

خشونت تا حدودی تحتِ کنترل محیطه وتغییرات در چگونگی سازمان بندی دنیای اجتماعی وفیزیکی کودکان بیشتر می تونه برسطح خشونت تاثیر بزاره. فشار روحی، ازدحام و رقابت به خاطر منابع کم می ­تونه خشونت رو زیاد کنه (هترینگتون ۱۳۷۳، ۲۰).

دستکاری محیط وتقلیل شرایط محرومیت زا،رنج وکمبود می تونه موجب کاهش خشونت شه (خدیوی زند ۱۳۷۴ به نقل ازمحمدی ۱۳۷۷، ۱۴۲).

 

۲-۳-۱۷ برون ریزی احساسات از راه هنر

صاحبان نظریه تحلیل روانی فکر می کنند فشارهای داخلی که نا محسوس وغیر قابل رویت هستن دلیل اصلی رفتارای غیر عادی می­باشن (افروز ۱۳۷۷، ۱۷۴). راه­هایی که افراد بتونن به کمک اونا خیلی سریعً به هیجانات و تعارضاتی که پایه مشکل اونا می­باشه، برسن و به کمک اونا تصاویر داخلی فرد قابل رویت گردند موجب کاهش مشکل می­شن (تاچر و زاپوتسکی واشتین بر ۱۹۹۹، ۱۸۵). دو (۱۹۹۴) مدیر موسسه هنر و نمایش درمانی گزارش می­ کنه که پونزده مورد از مراجعانی که دارای رفتارای خشن و غیر عادی بودن به کمک هنر درمانی بهتر شده­ان، طبق (۱۹۹۰) مشغول کردن کودکان به فعالیتهایی مثل نقاشی با انگشت، آب بازی، کار کردن با خمیر وگوش دادن به موسیقی یا داستان می ­تونه درکاهش اختلالا ت رفتاری اونا از جمله خشونت  اثر داشته باشه (گرین وراین هارت ۱۹۹۵، ۱۲۳).

 

۲-۳-۱۸ روش های رفع خشم

۱-باید عکس العمل سنجی و احساس سنجی، عکس العمل­های خود رو در پیش آمدها باز شناسیم ودر صورتی

که بی­تناسب وافراطی بود، اونا رو کنار بذاریم و به جاشون عکس العمل­های سالم­تری متناسب با موضوع بذاریم .باید با تفکر بیشتر در یابیم کجای وجود ما اشکال داره، اون گاه در فکر چاره باشیم.

 

۲-باید قبول کنیم تنها راه حل مشکلات شدن نیس. چون وقتی دچار خشم می­شه به دلیل تحولات داخلی، رفتار وگفتار مون عنان گسیخته می شه ودر نتیجه بی انصاف ،خود خواه وبی منطق میشیم.

راه حل

۳-آدم وارسته وخود یافته در لحظاتی که خشم سراغش می­آید، تلاش می کنه به جای تندی یا خشونت یکم تامل کنه واز خود سوال کنه تموم تقصیرها به گردن طرف مقابله یا خود در این ماجرا سهمی داشته؟ اگه بین خشم یه لحظه به خود بیائیم وبه خودمون بگیم:

«نکنه دلیل خشم لجام گسیخته ام حالات روحی خودمه» می بینیم یکم وضعیت از حالت قرمز به حالت زرد، بعد سبز در میاد.

۴-بعضی وقتا برنده شدن در دعوایی مهم تر از کشف حقیقت می­شه یعنی بعضی­ها میل دارن با سرازیر کردن خشم خود، در هر پیش اومدی برنده شن. در حالی که اگه بتونه عصبا قصد خود رو کنترل کنن، به طور قطع رفتار و پندارشان مساوی تر ومهربانانه تر خو اهد شد. به حکم غرور نفس سرکش نباید به صدای خود رو بالا برد تا از مقام انسانیت فرود اومد (کیهان نیا ۱۳۸۴، ۱۲۴).

 

[۱] . Chittenden

[۲] . Brown&Elliot