راهنمای خرید خودروی دست دوم 

اون قدرها هم که فکر می کنین ترسناک نیس. راستش رو بخواهید اگه کمی منطقی باشین و حواس تون رو جمع کنین، حتی یک خطر اقتصادی هم به حساب نمیاد. درباره خرید یک خودرو دست دوم صحبت می کنیم. خودرویی که قبلا به وسیله فرد یا افرادی استفاده شده و حالا بنا به دلایلی به فروش می رسه. درواقع بخش اعظمی از گردش پولی بازار خودرو، مربوط به خریدوفروش همین مدلای دست دومه. خودروهای کارکرده به دلیل افت قیمتی که دارن بیشتر باب میل خیلی از خونوادها و البته جوون ترها هستن. اما در این بین خیلی از آدما متمول هم دیده می شن که با توجیهات اقتصادی سراغ این جور وسایل نقلیه می رن. بهتره پیش از اونکه راهی مراکز خریدوفروش شید یا اینکه با فروشنده تماس بگیرین، راهنمای خرید خودروی دست دوم رو بخونین:

 

نسبت به رنگ وسواسی نباشید

ایرونیا حساسیت ویژه ای روی رنگ شدگیِ خودرو دارن. یعنی مالک قبلی به دلیل تصادف، مجبور به بازسازی بخش یا بخشایی از بدنه ی خودرو اش شده. درصورتی که خودروی دلخواه اونا در قسمت یا قسمتایی از بدنه دارای رنگ شدگی باشه، خیلی از طرف خریدار با اکراه روبه رو می شه. اما پیشنهاد ما اینه که درصورتی که خودروی دلخواه در قسمت کوچیکی از بدنه مثل درب یا گلگیر رنگ داشت، این وسیله واسه شما فراهمه که روی قیمت پایانی چانه زنی کنین. اگه نگران مباحث مربوط به مشکلات فروش خودرو در آینده هستین، این رو در نظر بگیرین که شما خود هم خودرو رو ارزون تر از چیزی که بوده، خریداری کرد ه اید.

تصادف رو جدی بگیرین

با اینکه به شما پیشنهاد دادیم نسبت به رنگ دار بودن خودرویتان زیادی وسواس به خرج ندین ولی این رو هم در نظر بگیرین، شاید رنگ داشتن یک خودرو به دلیل آسیب شدیدی بوده که به شاسی و کل ساختار اون وارد شده. هستن صافکارها و نقاشایی که با مسلط دستی هرچه تموم تر خودرو رو طوری رنگ آمیزی می کنن که حتی آهن ربای تشخیصی هم از فهمیدن اون بازمی موند. در این باره سعی کنین از کارشناسان زبده بهره بگیرین. خودروی تصادفی و زنگ زده بعدا می تونه مشکلات جدی واسه شما فراهم کنه. متأسفانه بعضی از کلاهبرداران حرفه ای حتی سطح کار رو بالاتر می برن و بخشایی از بدنه رو با یک مدل اسقاطی دیگر عوض کردن و جوشکاری می کنن.

  مرجع آگهی و نیازمندیها : سایت دو فانوس

بخش کلی ی نگرانی شما باید از تصادفای مربوط به جلوی خودرو باشه. جایی که کل محفظه ی موتور آسیب می بینه. دیاق و دسته موتور از حالت استاندارد خارج می شن. در بهترین حالت خودروی شما در حرکت مستقیم دچار اعوجاج می شه. اما حالت بد قضیه آنجاست که فلزی که یک بار دچار نا آرومی فیزیکی شده باشه، مقاومت خود رو در برخوردهای بعدی از دست می ده. یعنی خودرویی که پیش از این یک بار تصادف شدید کرده باشه، شاید در تصادف بعدی نتونه اون اون طور که باید و شاید از شما و سرنشینان اون حفاظت کنه. نکته ی مهم دیگر اینه که بعضی از خودروها به دلیل حضور در شهرها و فضاهای مرطوب، در قسمت درب و زیربندی دچار زنگ زدگی می شن. این مراحل می توند در درازمدت باعث خراب کردن بخش اعظمی از بدنه ی خودروی شما بشه.

همه جای خودرو رو بررسی کنین

یادتون باشه شما به عنوان خریدار قراره که پول نقد پرداخت کنین. پس نسبت به کالای موردنظرتان حساس باشین. تعارف نکنین و تک تک قسمتای خودرو رو بازرسی کنین. تموم دربا رو باز و بسته و تموم قسمتای برقی رو چک کنین. این دقت حتی باید روی ریزه کاریایی مثل بوق و مشاهده ی کف خودرو زیر موکت اتاق هم باشه. سیستم صوتی رو بررسی و از سلامت اسپیکرها مطمئن شید. از فروشنده بخواهید تا یک دور کوتاه با ماشین بزنین. سر و صداهای مربوط به چفت و بست می تونه در درازمدت واسه شما آزاردهنده باشه. روکش صندلی به ظاهر نو روی خودرویی که چند سالی از عمر اون میگذره، کمی ابهام برانگیزه. پس سعی کنین یکی از صندلیا به شکل تصادفی بی روکش مشاهده شه. به تَرکای ریز آینها و شیشها دقت کنین. لاستیکای دو درب و لولاها رو نگاهی بندازین. واسه یک بار هم که شده تموم چراغا و راهنماها رو چک کنین.

  ترازو چیست؟

به تمیز بودن موتور شک کنین

برخلاف تصور، پس زدگی روغن، ترشح مایعات جاری در اتصالات و تغییر رنگ بعضی از آلیاژها در محفظه ی موتور طبیعیه. اون چیزی که باید توجه شما رو جلب کنه، تمیز بودن غیرعادی بلوک موتوره. این احتمال هست که موتور خودروی فوق زیادی روغن پس بزنه یا اینکه از یکی از اتصالات نشتی وجود داشته باشه. در این مورد زیادی سخت گیر نباشید. شاید فروشنده روی تمیزی خودرو اش حساس بوده باشه. اما این رو میشه از روی نظافت صندوق عقب هم فهمید. معمولاً دور گِیج روغن و دریچه ی روی موتور کمی روغن ریزی پیدا می کنه؛ به اون خاطر که دمای روغن بالا میره و کمی از منافذ فوق بیرون می ریزه. این پدیده روی خودروهای فرانسوی مثل پژو ۴۰۵، پرشیا، ۲۰۶ و خونواده سمند بیشتر مشاهده می شه. البته تندر ۹۰ کمی از این داستان مستثناست. درباره خودروهای گرون و اروپایی، از پایه موتورشویی ممنوعه و در صورت انجام این اقدام از طرف فروشنده، حتما دلیل اونو پرس وجو کنین.

به مسائل فنی ماشین توجه کنین

اگه از مسائل فنی سر در میارید، پس می تونین با یک نیم نگاه به زیر خودرو شرایط زیربندی، جلوبندی، سیستم تعلیق و پلوسا رو بفهمین. وگرنه، با توافق طرف مقابل سراغ یک مکانیک معتمد برید. سعی کنین زیر بار مکانیک پیشنهادی فروشنده نروید. البته این حق رو هم واسه اونم در نظر بگیرین که فروشنده هم با مکانیک مورد توجه شما مخالفت کنه. در بیشتر محلای مجاز خرید و فروش خودرو، کارشناسان رسمی با دریافت مبلغی، نظر خود رو اعلام می کنن.

تایرها رو بررسی کنین

شاید عجیب باشه ولی شک نکنین اهمیت سلامت تایرها، کمتر از موتور نیس. یادتون باشه که لاستیکای یک دست صاف شده و قدیمی به مراتب بهتر از لاستیکای تقریبا سالمی هستن که قسمتی از اونا ساییده شده. پدیده لاستیک سایی خیلی نگران کنندهه. شاید جلوبندی خودرو دچار مشکل باشه و شاید اکسلا به دلایلی از محور مرکزی خود منحرف شده باشن. لاستیک سایی علاوه بر خطراتی که می تونه موجب ترکیدن یهویی تایرها شه، بحث مربوط به هزینه های عوض کردن همیشه رو هم به بین می کشه. یکی از عادی ترین عبارات در فرهنگ خرید و فروش خودروهای دست دوم اینه که فروشنده یا خریدار مدعی می شه که تایر خودروی فوق Nدرصده.

  رابطه کیفیت ­روابط ­زناشویی و موقعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خانواده

مثلا فروشنده واسه اینکه نشون بده لاستیک خودرواش سالمه می گه: هنوز ۷۰درصد داره. این یعنی تا این لحظه تنها ۳۰درصد از کیفیت لاستیک کم کرده شده. باید بدونین که حتی شرکتای سازنده لاستیک هم نمی تونن درصد مصرف یا سلامت لاستیک رو تعیین کنن. همین که لاستیک به اصطلاح عامیانه گوشت دار باشه، واسه شما کافیه. آج لاستیکا رو دست بزنین. مخصوص در گوشه های بیرونی و داخلی. لاستیکای سالم اون قدر آج دارن که بخشی از انگشت شما بین اونا گیر کنه. حرفه ایا این کار رو با یک سکه انجام میدن.

پشت فرمون بشینین

با فروشنده توافق کنین که نیاز دارین پشت فرمون خودرو قرار بگیرین و با اون یک دور بزنین. این کار رو طوری بکنین که باعث ناراحتی خاطر فروشنده نشه. از کیفیت صندلیا مطمئن شید. ترمزهای خودرو رو چک کنین، کمک فنرها نباید در پستی و بلندیا سر و صدا کنن. همه دنده ها رو چک کنین. حتی دنده عقب. ترمز دستی نباید زیادی خلاصی داشته باشه. اینا چیزایی نیستن که در یک نگاه بشه اونا رو فهمید.

و آخرش، آگاهانه پول بدین

چانه بزنین اما چهارچوب رو رعایت کنین. شاید با چانه زنی بیش ازحد، یک ماشین خوب رو از دست بدین. درباره انتقال سند و هزینه های دفترخانه یادتون باشه که بیشتر هزینه با فروشنده که بعضی این هزینه رو نصف می کنن. اگه از بیمه خودرو زمان کمی باقی مونده، سعی کنین اونو روی مبلغ پایانی اعمال کنین. در نظر داشته باشین، بعضی وقتا قیمت خودروی دست دومی که قصد خریدش رو دارین با یک نمونه صفرکیلومتر برابری می کنه. این اتفاق می تونه به دلیل علاقه یه سری از آدما به برندها یا مدلای خاص باشه. شک نداشته باشینً این رو میدونید که خودروی صفر شامل خدماتی مثل گارانتی و پشتیبانیه ولی محصول دست دوم شما ً بی هرگونه سرویس رایگانه.

دیدگاهتان را بنویسید