مفهوم عدالت مالیاتی در قانون مالیات های مستقیم و اصلاحات بعدی آن-پایان نامه ارشد

 دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه :

 بررسی مفهوم عدالت مالیاتی در قانون مالیات های مستقیم  و اصلاحات بعدی آن

قسمتی از متن پایان نامه :

 

) تفکیک مالیات از عوارض

عوارض نوعی از مالیات غیر مستقیم است که وضع آن توسط نهادهایی غیر از مجلس انجام می­گیرد. در واقع مالیات و عوارض، دریافت غیر مستقیم حق الزحمه خدمات ارائه شده دولت به شهروندان است که البته نحوه وضع، وصول و هدف آن­ها با یکدیگر متفاوت است. بر این اساس می­توان مالیات و عوارض را از حیث مبانی، متمایز دانست. عوارض می­بایست در مقابل ارائه خدمات عمومی وضع و وصول شود ولی مالیات از چنین خصیصه­ای برخوردار نیست. البته این بدان معنا نیست که میان خدمات دولت و مالیات­های وصول شده هیچ تناسبی وجود ندارد. اگر چه غیر جبرانی بودن مالیات یکی از ویژگی­های مالیات قلمداد شده و رابطه مستقیمی بین پرداخت مالیات و دریافت خدمات وجود ندارد[1] اما به طور مطلق نمی­توان این خصیصه را برای مالیات در نظر گرفت.

عده­ای معتقدند[2] دولت علاوه بر مالیات، دریافت­های دیگری هم دارد که به آن­ها بهای خدمات گفته می­شود. بر اساس این اصل، هر یک از اشخاص حقیقی یا حقوقی به میزان بهای خدماتی که از دولت دریافت می­دارند، باید مالیات پرداخت کنند.[3] بهای خدمات دارای مابه­ازا بوده و ماهیت بلاعوض ندارند، به عبارت دیگر مردم پولی را پرداخت می­کنند و در مقابل خدمات دریافت می­کنند مثل مبالغی که مردم بابت آب، گاز، برق و غیره می­پردازند. با این وجود غیر جبرانی بودن مالیات یکی از خصایصی است که به سختی می­توان آن­را ویژگی مطلق مالیات دانست چرا که اصولاً مالیات­ها برای انجام خدمات در سطح سرزمینی دریافت می­شوند[4] پس بنابراین مالیات­ها نیز نوعی بهای غیر مستقیم خدمات به شمار می­روند.

  بررسی تاثیر رفتار شهروندی سازمانی، هوش هیجانی بر رضایت شغلی-پایان نامه روانشناسی

به عبارتی دیگر پرداخت مالیات، مابه­ازای خدماتی است که به شهروندان خود در سراسر کشور انجام می­دهد که یکی از مصادیق مهم آن تأمین امنیت نظامی، اقتصادی و فرهنگی است. شاید این تحلیل مورد ایراد قرار گیرد ولی با دقت در وضعیت کشورهایی که اقدام به اخذ مالیات­های بالایی می­کنند خواهیم دید که در مقابل دریافت مالیات­های بالا، خدمات رفاهی، امنیتی و بهداشتی بیشتری به شهروندان خود ارائه می­کنند. پس می­توان گفت با افزایش میزان مالیات، ارائه خدمات نیز بیشتر خواهد شد. درواقع این تحلیل برگرفته از نوع تعریف ما از بهای خدمات است.[5]

اما تفاوت عمده ­این دو نهاد مالی مربوط به حوزه کارایی و استفاده آنها می­باشد، بطوری­که مالیات­ها عموماً در سطح ملی وضع می­شوند و در همان سطح هم به مصرف می­رسند لکن عوارض، نهادی است که اگر چه بصورت ملی و محلی وضع شده است ولی صرفاً در محل وصول شده به مصرف می­رسند. به همین جهت است که مالیات­ها به حساب وزارت دارایی و عوارض به حساب نهادهای شهری واریز می­شود.

[1]. رستمی، ولی، مالیه عمومی، تهران، نشر میزان، 1390، ص 81.

[2]. http://www.hadavand.ir/spip.php?article11

Visited data: 13/oct/2014.

[3]. طاهری تاری، میرمحسن، پیشین.ص 164.

[4]. بخشی، لطفعلی، پیشین، ص 131.

[5]. طاهری تاری، میرمحسن، پیشین.ص 108.

 دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه

(فقط حاوی ده صفحه ازصفحات پایان نامه با فرمت ورد):

پایان نامه بررسی مفهوم عدالت مالیاتی در قانون مالیات های مستقیم و اصلاحات بعدی آن

(فقط حاوی ده صفحه ازصفحات پایان نامه با فرمت PDF):

پایان نامه بررسی مفهوم عدالت مالیاتی در قانون مالیات های مستقیم و اصلاحات بعدی آن

  تعیین رعایت موازین حقوق بشر دوستانه در مخاصمات مسلحانه غیر بین المللی-پایان نامه