شناسایی قلمرو منطقه الفراغ -پایان نامه ارشد حقوق

 دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه :

بررسی نظریه منطقه الفراغ و تأثیر آن در حل مشکلات حکومت اسلامی

قسمتی از متن پایان نامه :

 

تعریف پنجم

تعریفی که در این بخش به آن اشاره خواهد شد، تعریفی است که یکی از صاحب‌نظران در حقوق اسلامی ارائه کرده است:

حکم حکومتی، آن حکمی است که ولی جامعه بر مبنای ضوابط پیش‌بینی‌شده طبق مصالح عمومی، برای حفظ سلامت جامعه، تنظیم امور آن، برقراری روابط صحیح بین سازمان‌های دولتی و غیردولتی با مردم، سازمان‌ها با یکدیگر، افراد با یکدیگر در مورد مسائل فرهنگی، تعلیماتی، مالیاتی، نظامی، جنگ و صلح، بهداشت، عمران و آبادی، طرق و شوارع، اوزان و مقادیر، ضرب سکه، تجارت دخلی و خارجی، امور ارزی، حقوقی، اقتصادی، سیاسی، نظافت و زیبایی شهرها و سرزمین‌ها و سایر مسائل مقرر داشته است.[1]

در این تعریف، قلمرو حکم حکومتی در اداره امور کشور بسیار گسترده فرض شده است.

در هر یک از تعاریف فوق به بعضی از ویژگی‌های حکم حکومتی اشاره شده است، اما به‌هرحال می‌توان گفت که این تعاریف به نحوی نیز قابل‌جمع‌اند، زیرا در همه آن‌ها برخی از نکات مشترک هستند؛ مثلاً اینکه حکم حکومتی از جانب ولی جامعه صادر می‌شود، حالت امرونهی دارد و بالاخره اینکه اغلب، مصلحت به عنوان مبنای صدور چنین احکامی مطرح‌شده است.

2 ـ 5 حاکم در لغت و اصطلاح

حاکم در لغت به معنای قاضی، داور و اجرا کننده حکم و… است.[2]

در متون فقهی در ابواب یا احکامی که به حل اختلافات مردم و مرافعات آنان پرداخته می‌شود و همچنین در مواردی که از ولایت بر محجوران و یا گماردن قیم بر آنان سخن به میان آمده، مراد از حاکم، قاضی، دادرس و داور است. در مواردی که دامنۀ اختیارات حاکم از عرصه مسؤولیت قاضی و داور، فراتر رفته مراد از حاکم، والی سرزمین یا فرمانروای عموم مسلمانان می‌باشد. فقهای اهل سنت، کمتر به ذکر مصادیق حاکم از دیدگاه خود پرداخته‌اند، اما بسیاری از فقهای امامیه، مصداق حقیقی حاکم را امام معصوم یا کسی دانسته‌اند که از جانب او برای ولایت یا قضاوت، منسوب شده است. به‌تصریح آنان مصداق واقعی حاکم در عصر غیبت، فقیه جامع الشرائط است.[3]

  بررسی تطبیقی عقد کفالت و بکارگیری آن برای اشتغال اتباع خارجی-دانلود پایان نامه ارشد

در تفکر سیاسی اسلام، قدرت در دولت اسلامی از یک‌سو، امانت الهی است؛ زیرا که حاکم و رئیس دولت اسلامی، خلیفه خدا و جانشین پیامبر است و او وارث و امانت‌دار انبیاء است و از سوی دیگر، حکومت، ودیعه و امانت مردم در دست زمامداران است.

«إنّ الله یأمرکم أن تؤدّوا الأمنت إلی أهلها و إذا حکمتم بین النّاس أن تحکموا بالعدل إنّ الله نعمّا یعظکم به إنّ الله کام سمیعا بصیراً»[4]خداوند شما را فرمان می‌دهد که امانات را به اهلش بازگردانید و عدالت را درباره مردم به پادارید. بدون شک، امانت‌دار باید شرایط لازم را از دید صاحب امانت داشته باشد و الا نمی‌تواند امانت‌دار او محسوب گردد.

[1]. گرجی، ابوالقاسم، مقالات حقوقی، ج 2، تهران: مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، 1369، ص 287.

[2]. ابن منظور، 1408 ق، ج 3، ص 271؛ راغب اصفهانی، 1416 ق، ص 249؛ فیروزآبادی، 1419 ق، ص 1095؛ معلوف، 1998 م، ص 146؛ الشرتونی، 1992 م، ج 1، ص 219؛ لنگرودی 1608- 1378 ش، ج 3، ص 1609.

[3]. کرکی، علی بن حسین، جامع المقاصد فی شرح القواعد، 1411 ق، ج 12، بیروت: مؤسسه آل البیت لاحیاء التراث، ص 96.

[4]. نساء/58.


سوالات یا اهداف این پایان نامه :

3 سؤال اصلی تحقیق (ویژه مسئله پژوهی).

  • منطقه الفراغ چه جایگاهی در صدور احکام حکومتی و حل‌ مشکلات اجتماعی با توجه به تحولات سریع جوامع امروزی می‌تواند داشته باشد؟

1 ـ 4 سؤالات فرعی تحقیق (ویژه مسئله پژوهی).

  • قلمرو منطقه الفراغ چیست؟
  • رابطه حکم حکومتی با منطقه الفراغ چیست؟
  • ویژگی‌های منطقه الفراغ چیست؟
  • رابطه منطقه الفراغ با احکام واقعی و ظاهری چیست؟
  • موافقین و مخالفین منطقه الفراغ چه کسانی هستند؟
  بررسی پلیس امنیت مدار و نقش آن در پیشگیری اجتماعی از جرم-دانلود پایان نامه ارشد

 دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه

(فقط حاوی ده صفحه ازصفحات پایان نامه با فرمت ورد):

پایان نامه بررسی نظریه منطقه الفراغ و تأثیر آن در حل مشکلات حکومت اسلامی

(فقط حاوی ده صفحه ازصفحات پایان نامه با فرمت PDF):

پایان نامه بررسی نظریه منطقه الفراغ و تأثیر آن در حل مشکلات حکومت اسلامی