دانلود پایان نامه بررسی سازش و جایگاه آن در حقوق ایران

 دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه :

 سازش و جایگاه آن در حقوق ایران

قسمتی از متن پایان نامه :

 

: آیاتی که سایر مردم را به ایجاد صلح و سازش بین متخاصمان دعوت می کنند

الف) وَ اِن طائِفان َ مِنَ الموُمِنینَ اقتَتَلوُا فَاَصلِحوُا بَینَهُما … . (حجرات/ 9 ).

و اگر دو طایفه از مومنان با هم به جنگ پرداختند ، میان آن دو آشتی برقرار کنید .

«مسلمانان ،موظف به برقراری صلح و از میان بردن جنگ ها و درگیری های داخلی گروه های مسلمانان اند.»          (هاشمی رفسنجانی و همکاران، 1386، ج17 ،ص471 )

همانگونه که مشاهده می شود خداوند ،خواهان حاکمیت جوّ مسالمت و صلح ، میان گروههای امت اسلامی است.

در تفسیر نمونه ذیل این آیه مقرر شده است :

درست است که « اقتَتَلوا » از ماده « قتال » به معنی جنگ است ، ولی در اینجا قرائن گواهی می دهد که هرگونه نزاع و درگیری را شامل می شود ، هرچند به مرحله ی جنگ و نبرد نیز نرسد . بلکه می توان گفت : اگر زمینه درگیری و نزاع فراهم شود – فی المثل مشاجرات لفظی و کشمکش هایی که مقدمه ی نزاع های خونین است واقع گردد – اقدام به اصلاح طبق این آیه لازم است ؛ زیرا این معنی را از آیه فوق از طریق الغاءخصوصیت ، می توان استفاده کرد .(مکارم شیرازی و همکاران ، 1387 ، ج22 ،ص175 )

 

ب) اِنَّما المُؤمِنوُنَ اِخوَهُ فاَصلِحوُا بَینَ أَخَوَیکُم واتَّقوُا الله لَعَلَّکُم تُرحَموُن . (حجرات / 10 ).

جز این نیست که مومنان با هم برادرند ، پس میان برادرانتان سازش دهید و از خدا پروا بدارید ، باشد که مورد رحمت قرار گیرید .

  بررسی شهر رضوانشهر در دو دهه اخیر با تاثیر آن بر کاربری اراضی شهری پیرامون(1370 – 1390)-دانلود پایان نامه ارشد جغرافیا

مومنان برادر یکدیگرند پس دو برادر خود را صلح و آشتی دهید و تقوای الهی پیشه کنید ، باشد که مشمول رحمت او شوید .در تفسیر این آیه گفته شده :« همان اندازه که برای ایجاد صلح در میان دو برادر نسبی ، تلاش و کوشش می کنید ، باید در میان مومنان متخاصم نیز برای برقراری صلح به طور جدّی و قاطع ، وارد عمل شوید » (مکارم شیرازی و همکاران، همان ، ص 177).

بنابراین به موجب این آیه خداوند مومنان را موظف به ایجاد صلح و سازش بین برادران دینی دانسته و در این راه رعایت تقوا و ارزش های الهی را نیز ضروری دانسته است .لازم به ذکر است که اصلاح میان گروه های متخاصم مسلمین امر واجب کفائی است . (مکارم شیرازی و همکاران، همان ،ص179 ).

 

ج) وَ اِن خِفتُم شِقاق َ بَینِهِما فَابعَثوُا حَکَما مِّن اَهلِه و حَکَماً مِّن اَهلِها اِن یُّریدا اِصلاحاً یُّوَفِّقِ الله ُ بَینَهُما اِنَّ اللهَ کانَ عَلیماً خَبیرًا . (نساء / 35 ).

و اگر از جدایی و شکاف میان آنها (زوجین ) بیم داشته باشید یک داور از خانواده شوهر و یک داور از خانواده ی زن انتخاب کنید ( تا به کار آنان رسیدگی کنند ) اگر این دو داور ، تصمیم به اصلاح داشته باشند، خداوند به توافق آنها کمک می کند ؛ زیرا خداوند دانا و آگاه است . ( و از نیّات همه با خبر است ) آیه شریفه فوق به بحث اصلاح و سازش در اختلافات خانوادگی (زن و شوهر) پرداخته است که خود ، نشان دهنده ی اهمیت دادن اسلام به نهاد سازش و همچنین بها دادن به بنیان خانواده می باشد . پس بی جهت نیست که گفته شده : محکمه ی صلح خانوادگی یکی از شاهکارهای اسلام است. اکثر فقها نظر داوران را صرفاً درصورت رفع اختلاف و سازش بین زوجین لازم الاجرا می دانند و حتی معتقدند شرطی که برای زوجین تعیین شده نیز باید اجرا شود . اما در صورت نظر داوران بر جدایی ، حکم آنها را  نافذ نمی دانند .(مکارم شیرازی و همکاران ،1388 ، ج3 ،صص476 و 478 ).

  پایان نامه بررسی چالشهای اجرای آراء دیوان عدالت اداری

 

د) لاخَیرَ فی کثیِرٍ مِّن نَّجوَاهُم اِلّا مَن اَمَرَ بِصدَقهٍ اَو مَعروُف ٍ اَو اِصلح بَینَ النَّاسِ وَ مَن یَفعَل ذلک ابتغاءَ مَرضاتَ الله فسوف نُوَتِیهِ اَجراً عظیماً . (نساء / 114 ).

در بسیاری از سخنان در گوشی ( و جلسات محرمانه) آنها ، خیر و سودی نیست مگر کسی که برای خشنودی پروردگار چنین کند ، پاداش بزرگی به او خواهیم داد . نجوا و سخنان در گوشی و تشکیل جلسات سرّی در قرآن کریم غالباً بعنوان یک عمل ناپسند و شیطانی شناخته شده است .

همچنین نجوا در حضور جمعیت باعث سوء ظن و حتی بدبینی میان دوستان می شود . به همین دلیل بهتر است که از این موضوع استفاده نشود مگر در موارد استثنائی و ضروری .

یکی از مواردی که بنا بر ضرورت نجوا در آن مجاز شناخته شده است ، مسئله مربوط به اصلاح میان مردم است که ممکن است در آن آشکارا سخن گفتن مانع اصلاح شود . ( مکارم شیرازی و همکاران، 1388 ، ج4، صص127     -126 ) .

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

سوالات تحقیق

سوالات تحقیق به شرح زیر می باشد :

1- آیا سازش در هر مقطعی از دادرسی امکان پذیر است ؟

2- در صورت تحقق سازش در مرحله تجدیدنظر تکلیف رأی بدوی چیست ؟

3- آیا سازش در مرحله اجرای حکم امکان دارد ؟

4- آیا گزارش اصلاحی محاکم خارجی در ایران قابل اجراست ؟

5- آیا سازش در امور حسبی امکان دارد ؟

هدف تحقیق

اهمیّت سازش در تعلیمات دینی ما و پراکندگی موجود در قواعد و مقررات مربوط به سازش ، ما را بر آن داشت تا با تحقیق و جمع آوری سوابق فقهی و قانونی آن در منبعی مستقل تحت عنوان « سازش وجایگاه آن در حقوق ایران » با دقت بیشتری نسبت به مسائل مربوط به آن بپردازیم و در حد توان به پرسش هایی که در خصوص سازش قابل طرح است پاسخ گو باشیم . با توجه به این که بحث سازش نشأت گرفته از توافق و رضایت طرفین اختلاف است ، در نتیجه آنها صرفاً در مسائلی که حق دخل و تصرف دارند ، می توانند سازش کنند . به همین دلیل است که غالب مطالب این نوشتار نیز مربوط به امور حقوقی می باشد که اشخاص در آن آزادی عمل بیشتری دارند .

  بکار گیری داده کاوی جهت تجزیه و تحلیل زمینه های کلیدی تاثیرگذار جهت پذیرش و پیاده سازی مدیریت ارتباط با مشتریان مبتنی بر تلفن همراه