تعاریفی از کارآفرین

تعاریفی از کارآفرین[1]

تعدادی از تعاریف ارائه شده در مورد کارآفرین به شرح زیر می باشد:

— بنا بر تعریف واژه نامه دانشگاهی وبستر[2] ، کارآفرین کسی است که متعهد می­شود    مخاطره­های یک فعالیت اقتصادی را سازمان دهی، اداره و تقبل کند (رازلیقی،‌1380)

— خریداری نیروی کار و مواد اولیه به بهائی نامعین و به فروش رساندن محصولات به بهائی طبق قرارداد (Bernard, 1700).

— کارآفرین فردی است که ابزار تولید را به منظور ادغام آنها برای تولید محصولات قابل عرضه به بازار، ارائه می کند (Cantillon, 1730).

— کارآفرین عاملی است که تمامی ابزار تولید را ترکیب می کند و مسئولیت ارزش تولیدات، بازیافت کل سرمایه، ارزش دستمزدها، بهره، اجاره ای و همچنین سود حاصل را برعهده می گیرد (Baptiste, 1803).

— کارآفرین پلی است بین جامعه به عنوان یک کل، به ویژه جنبه های غیراقتصادی جامعه و مؤسسات انتفاعی تأسیس شده برای تمتع از مزیت های اقتصادی و ارضاء آرزوهای اقتصادی(cole, 1946).

پیتر دراکر (1985) معتقد است که کارآفرین کسی است که فعالیت اقتصادی کوچک و جدیدی را با سرمایه خود شروع می‌نماید.

کرشهوف [3] (1994) کارآفرینان را افرادی می‌داند که شرکتهای جدیدی را که سبب ایجاد و رونق شغلهای جدید می‌شوند، شکل می‌دهند. بنابراین کارآفرینان به وضوح مدیر مالکانی هستند که به منظور بهره‌برداری از نوآوریها، شرکتهای جدید و مستقلی را راه‌اندازی می‌کنند. آنها فعالیت خود را با دارایی شخصی خیلی کم و با آرزوی به دست آوردن ثروت هنگفت برای خودشان آغاز می‌کنند.

آلبرو مارتین[4] (1971) در خصوص کارآفرین به نتایج زیر دست یافت:

  • فردی که صاحب یک مؤسسه است و یا دستورات مربوط به کار را صادر می‌کند، ضرورتأ کارآفرین نمی‌باشد.
  • فردی که مخاطره سرمایه خود را برعهده می‌گیرد ضرورتأ یک کارآفرین نیست، بلکه فقط یک سرمایه‌گذار است. اما فردی که شهرت حیثیت و آبرو یا بخشی از یک سازمان بزرگ را در نتیجه نوآوری خود که از طریق آن شناخته شده است به خطر بیندازد، بعضی از پیش شرطهای کارآفرینی را دارا می‌باشد.
  • یک فرد خلاق در معنای هنری یا ادبی ضرورتأ کارآفرین نمی‌باشد. کارآفرین از طریق فکرهای خلاق اقدام به نوآوری نمی‌کند، بلکه از طریق شناختن ارزش فکرها و بهره‌گیری از آنها چیزهای نو را خلق می‌کند.
  • لیبنشتاین [5] (1968) کسی را کارآفرین می‌داند که با اجتناب از بی‌کفایتی‌هایی که دیگران (یا سازمانها) دارند به کامیابی دست می‌یابد. ویژگی عمده دیدگاه وی آن است که تأکید می‌ورزد در دنیای واقعیات، کامیابی استثناء است و شکست قاعده می‌باشد. از نظر او کارآفرین کسی است که یکی از فعالیتهای زیر را انجام دهد:
  • بازارها را یکپارچه و مرتبط سازد.
  • خلاءها و شکافهای بازار را پر نماید.
  • با صرف وقت، خود را درگیر تغییرات ساختاری و سازمانی نماید.
  • کلیه عوامل را برای تولید و بازاریابی یک محصول مهیا نماید.
  پایان نامه های دانلودی -لیست همه موضوعات- قسمت 33

کی‌یرلوف [6] (1979) سه وظیفه اساسی را برای همه کارآفرینان موفق تعیین کرده است. این وظایف عبارتند از نوآوری (کارآفرین باید فرصتهای تجاری ناشی از تغییرات در تقاضا و فن‌آوری جدید را شناسایی کند)، سرمایه گذاری (توانایی و تمایل به یافتن و فراهم کردن سرمایه مخاطره آمیز برای یک شرکت) و مدیریت (هنگامی که شرکت تأسیس شده است).

— کارآفرین فردی است که یک کسب و کار را راه اندازی می کند و یا از طریق روش های نوآورانه، آنرا بهبود می بخشد (Fry, 1993).

— کارآفرین کسی است که سیاست گذاری کسب و کار با اوست و به حساب خود ریسک مالی آن را بر عهده می گیرد، موسسه اقتصادی خصوصاً کسب و کاری را که مستلزم ابتکار و ریسک قابل توجهی باشد سازماندهی و اداره می کند و فرصت های بازار را درک و جهت استفاده از آن فرصت ها، سرمایه و دارایی لازم را فراهم می کند(صمد آقایی، 1378)

— کارآفرین فردی است که سازماندهی، مدیریت و تقبل ریسک یک کسب و کار را به عهده می گیرد. در سال های اخیر کارآفرینان کارهای زیادی انجام داده اند که لازم است این تعریف توسعه داده شود. کارآفرین فردی است نوآور و توسعه دهنده که فرصت ها را شناسایی و درک می کند و آن ها را به ایده های علمی و قابل عرضه در بازار تبدیل می کند و از طریق صرف وقت،تلاش، سرمایه یا مهارت، ارزش افزوده ایجاد می­کند و ریسک­های بازار رقابتی را جهت اجرای این ایده­ها متقبل می­شود و پاداش این تلاش­ها را نیز دریافت می­کند(Kuratk & Hodgetts,2001).

  شیوه های ارائه محتوای کتاب های درسی

لایوسی [7](1982) کارآفرین را چنین تعریف می‌کند: کسی که فرصت بازار را درک می‌کند و سرمایه لازم برای بهره‌برداری را یکپارچه می‌نماید.

در این بخش تعدادی از تعاریف کارآفرینی در سال های گذشته ارائه گردید. هر یک از این تعاریف به کارآفرینی از جنبه ای خاص نگریسته است. ولی طبق تعریف مورد نظر این پژوهش و با توجه به تعریف ذکر شده، کارآفرین فردی است که فرصت های بازار را شناسایی کرده و آن ها را به ایده هایی علمی و قابل عرضه در بازار تبدیل می کند و در قبال مخاطره های فعالیت اقتصادی متعهد می شود.

[1] Entrepreneur

[2] Webster’s New Collegiate Dictionary

[3] Kirchhoff

[4] Albro Martin

[5] Leibenstein

[6] Kierluff

[7] Livesa