بررسی مفهوم عدالت مالیاتی در قانون مالیات های مستقیم-پایان نامه حقوق

 دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه :

 بررسی مفهوم عدالت مالیاتی در قانون مالیات های مستقیم  و اصلاحات بعدی آن

قسمتی از متن پایان نامه :

 

: تاریخچه مالیات

«مالیات سابقه­ای طولانی و شاید به قدمت دولت­ها دارد به نحوی که می­توان وجود آن­را با تشکیل حکومت­ها ارتباط داد. از قدیم الایام دولت­ها به انحاء گوناگون اقدام به اخذ مالیات می­کرده­اند. مقدار و نوع این مالیات­ها با توجه به شرایط و احساس نیاز حاکمان جامعه تعیین می­شدند. حاکم و رئیس دولت می­توانست به صلاحدید خود مالیات­ها را محدود کند و یا گسترش دهد حتی به­خاطر مخارج غیر ضرور و سبکسرانه تا حد غیر قابل تحمل افزایش دهد.»[1] بنابراین اصل مالیات در تاریخ وجود داشته، اما میزان و نحوه وصول آن تغییر می‌کرده است. در اکثر دولت­های پیشامدرن مقدار آن بسته به اراده حاکمان تعیین می‌شده است بر این اساس اصل قانونی بودن مالیات که در واقع ترجمانی از عدالت محوری است مورد رعایت و التزام قرار نمی­گرفته است.

از آن جهت که مهمترین دلیل تشکیل جامعه و گردآمدن انسانها به دور یکدیگر، تدارک مشترک امنیت و نیازهای اجتماعی بوده[2] و همچنین نیازهای جوامع بشری در جهت تأمین رفاه رو به افزایش نهاده است، دولت­ها متحمل بار سنگین مالی شده­اند. به عبارتی با تشکیل جوامع ابتدایی، اولین نیاز جمعی آنها چیزی فراتر از تأمین امنیت نبوده است و دولت­ها صرفاً جهت تأمین امنیت و برقراری ثبات در جوامع به ایفای نقش می­پرداختند تا اینکه با بوجود آمدن دولت­های رفاهی نیازهای جوامع به حد اعلای خود می­رسد و دولت­ها را شدیداً نیازمند منابع مالی می­کند. یکی از این منابع تأمین مالی، مالیات می­باشد. در واقع مالیات­ها مهمترین، بحث برانگیزترین و قدیمی ترین درآمد عمومی و منبع مالی دولت­ها به شمار می­روند و برای هر دو طرف آن یعنی دولت و مردم از اهمیت بسزایی برخوردار است.

  پایان نامه میزان رضایت تحصیلی دانشجویان مراکز آموزش مجازی

بند چهارم: تمایز مالیات و نهادهای مالی مشابه

از گذشته تا حال انواع و اقسام دریافتی­هایی از سوی دولت­ها وجود داشته که هریک کارایی ویژه خود را دنبال می­کرده است در زیر به انواع و اقسام این نهادها با توجه به سیر شکل­گیری آن اشاره خواهد شد.

الف) تفکیک مالیات از باج[3]، خراج[4] و گزیت[5]

در ابتدای تشکیل حکومت­ها اصل زور مهمترین مبنای مالیات ستانی بود. حکومت­های شکل گرفته در مناطق مختلف، نیاز به امنیت و حفظ قلمرو خویش داشتند و بر این اساس، مالیات­های سنگینی را از کشاورزان و دهقانان اخذ می­کردند. بیشترین منافع حاصل از این مالیات­ها نصیب مالکان و خوانین می­شد و سهم طبقات کم درآمد که اکثراً جزء کشاورزان بودند بسیار ناچیز بود و در بسیاری مواقع هیچ نفعی از آن نمی­بردند. پس از این دوران با رشد و توسعه سیاسی اقتصادی در جوامع مختلف و حرکت این جوامع به سمت دموکراسی و ایجاد دولت­های مدرن، اصل زور منتفی شد و نرخ­ها و پایه­های مالیاتی بر اساس دو اصل مهم یعنی اصل مالیات­های مبتنی بر توانایی پرداخت و اصل مالیات مبتنی بر فایده تعیین شد.[6]

[1]. لشکری، علیرضا، پیشین، ص 28.

[2]. موسی زاده، ابراهیم، 1390، بررسی مبانی حقوق اجتماعی، فصلنامه حقوق، مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی دوره 41، شماره2

[3]. مالیات راهداری و عوارض گمرکی بوده است.

[4]. مالیات اراضی زراعی بوده که معمولا یک دهم محصول را شامل می­شده است.

[5]. مالیات سرانه بود که افراد بین 20 تا 50 سال موظف به پرداخت آن بودند و شامل  اطفال و پیرمردان نمی­شد. این نوع مالیات را در اسلام جزیه می­گفتند.

  پایان نامه بررسی تأثیر توجه به ارزش اقتصادی دارایی انسانی، بر استقرار سیستم حسابداری

[6]. پژویان، جمشید، اقتصاد بخش عمومی مالیات­ها، موسسه تحقیقات اقتصادی دانشگاه تربیت مدرس، سال 1373، ص 56.

 دانلود رایگان فایل دموی این پایان نامه

(فقط حاوی ده صفحه ازصفحات پایان نامه با فرمت ورد):

پایان نامه بررسی مفهوم عدالت مالیاتی در قانون مالیات های مستقیم و اصلاحات بعدی آن

(فقط حاوی ده صفحه ازصفحات پایان نامه با فرمت PDF):

پایان نامه بررسی مفهوم عدالت مالیاتی در قانون مالیات های مستقیم و اصلاحات بعدی آن